Airbnb registreert opnieuw meer boekingen: sterke heropleving verwacht

Het Amerikaanse online reisplatform Airbnb ziet het aantal reservaties voor vakanties sterk oplopen. Dat is het gevolg van de beslissing in vele landen om de reisbeperkingen door de coronacrisis in sterke mate te versoepelen. Dat heeft Brian Chesky, chief executive van Airbnb, gezegd in een commentaar bij de publicatie van de kwartaalresultaten van de onderneming.

In de Verenigde Staten steeg het aantal boekingen zelfs boven het niveau dat voor de uitbraak van de coronapandemie was genoteerd. Ook in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk tonen de activiteiten volgens het bedrijf een gestage verbetering.

Het bedrijf merkt op dat een versnelling van de toediening van vaccinaties meer consumenten aanzet om een reis te plannen. Airbnb stelt verder dat klanten meer interesse tonen in langere vakanties en landelijke locaties.

Leningen

Airbnb realiseerde tijdens het eerste kwartaal van dit jaar voor 10,3 miljard dollar aan boekingen. Dat was 52 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Daarbij steeg de omzet van de onderneming met 5 procent tot 886,9 miljoen dollar.

Er moest echter wel een nettoverlies van 1,17 miljard dollar worden gemeld, tegenover een negatief resultaat van 341 miljoen dollar de eerste drie maanden van vorig jaar. Het verlies tijdens het eerste kwartaal van dit jaar was volgens Chesky echter sterk gelinkt aan covidgerelateerde leningen die worden terugbetaald.

Het bedrijf de eerste drie maanden van dit jaar 64,4 miljoen overnachtingen. Dat was 39 procent meer dan het kwartaal voordien. Tegenover de eerste drie maanden van vorig jaar was er sprake van een stijging met 13 procent. Vorig jaar had elk kwartaal minder boekingen geregistreerd dan dezelfde periode het jaar voordien. 

Het gemiddelde dagtarief steeg tegenover het laatste kwartaal vorig jaar met 25 procent tot 160 dollar. ‘De consument is bereid om aan zijn vakantiebeleving meer geld uit te geven’, aldus het bedrijf. ‘Vele klanten huren complete huizen en verkiezen locaties buiten de steden. Die keuzes zijn echter vaak aan hogere tarieven gebonden.’

Gezinnen

Uit de statistieken blijkt dat 24 procent van de boekingen een periode van minstens 28 dagen omvatten. Twee jaar geleden, voor de uitbraak van de coronacrisis, bedroeg dat aandeel amper 14 procent.

Airbnb laat relatief goede prestaties optekenen in vergelijking met andere toeristische bedrijven, die zich immers vaak op stadscentra toespitsen. ‘Er konden tijdens het eerste kwartaal van dit jaar ook meer boekingen voor gezinnen worden genoteerd dan voor kleine groepen of individuele reizigers’, aldus Airbnb.

‘Hoewel de omstandigheden nog niet normaal zijn, is er duidelijk sprake van een verbetering’, voert de onderneming aan. ‘We verwachten dan ook een sterke heropleving.’

Het bedrijf benadrukt echter dat het nog te vroeg was om financiële prognoses voor de rest van het jaar naar voor te schuiven. Airbnb waarschuwt daarbij dat de verdere evoluties in belangrijke mate afhankelijk zijn van de ernst en de duur van de lopende reisbeperkingen.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.