Air New Zealand wil snel uitstootvrije vliegtuigen op binnenlandse routes

Uiterlijk over vier jaar wil luchtvaartmaatschappij Air New Zealand van start gaan met uitstootvrije demonstratievluchten. De vliegtuigen zullen gebruik maken van elektriciteit, duurzame waterstof of hybride technologieën. Dat heeft Air New Zealand aangekondigd.

In het kader van dat programma is een samenwerking met vier vliegtuigbouwers – Eviation, Beta, VoltAero en Cranfield Aerospace – gestart. De luchtvaartmaatschappij ondertekent daarbij ook een intentieverklaring om bij een of meer partners een vloot van in totaal drieëntwintig vliegtuigen te bestellen.

Waarom is dit belangrijk?

De wereldwijde luchtvaartindustrie wil tegen het midden van deze eeuw klimaatneutraal opereren. Daarvoor moet de sector echter uitstootvrije vliegtuigen kunnen inzetten. Er wordt momenteel door een brede waaier partijen gezocht naar oplossingen die daarvoor het best zijn geschikt. In afwachting kan de ontwikkeling van duurzame kerosine alvast de ecologische voetafdruk van de luchtvaartindustrie helpen verkleinen.

Vooral regionale routes bieden mogelijkheden: Air New Zealand exploiteert momenteel een vloot van nagenoeg honderd vliegtuigen.

  • Voor vluchten op lange afstanden wordt beroep gedaan op toestellen van de grote vliegtuigbouwers Boeing en Airbus.
  • Op binnenlandse routes wordt echter van turboprop-vliegtuigen van ATR en Bombardier gebruik gemaakt. Vooral op deze binnenlandse bestemmingen kunnen elektrische vliegtuigen volgens de maatschappij het snelst een alternatief bieden.
  • Daarbij wordt erop gewezen dat Air New Zealand dagelijks meer dan vierhonderd vluchten naar twintig bestemmingen in eigen land organiseert. Dit geeft aan hoeveel uitstoot er dagelijks zou kunnen worden vermeden indien op al die routes elektrische vliegtuigen zouden kunnen worden ingezet.

Alternatief om verplaatsingen te decarboniseren: Een van de toestellen die daarbij zou kunnen worden gebruikt is Alice, een forenzenvliegtuig dat door constructeur Eviation wordt gebouwd.

  • Alice vliegt met twee bemanningsleden en kan negen passagiers vervoeren naar bestemmingen over afstanden van ongeveer 450 kilometer.
    • “Daarmee is Alice perfect voor verplaatsingen binnen Nieuw-Zeeland”, merkt Gregory Davis, chief executive van Eviation, op.
    • “Voor elk uur vliegtijd heeft het toestel ongeveer dertig minuten oplaadtijd nodig. Dit betekent dat het vliegtuig intensief op regionale routes kan worden ingezet. De exploitatiekosten per uur liggen bij Alice ook beduidend lager dan bij de turboprops.”
  • “Regionale vluchten hebben een aanzienlijk deel in het totale aanbod van Air New Zealand”, geeft Davis nog aan. “Veel regionale vluchten nemen minder dan een uur tijd in beslag. Hier kan Alice een efficiënt alternatief bieden om deze verplaatsingen te decarboniseren en daarmee een revolutie in het luchtvervoer op gang te brengen.”

Interesse grote maatschappijen is belangrijk signaal: Alice maakte in de Amerikaanse staat Washington in september van dit jaar zijn maidenvlucht.

  • Eviation kreeg voor het toestel al van verschillende maatschappijen – zoals Cape Air, Deutsche Post en GlobalX – orders.
  • Het is volgens Davis echter significant dat met bedrijven zoals Air New Zealand ook nationale carriers voor dit type vliegtuigen interesse beginnen te tonen.
  • Dit is volgens de topman van Aviation een duidelijk signaal dat de sector zich ervan bewust is dat uitstootvrije luchtvaart de oplossing voor de toekomst is.

Air New Zealand startte recent onder meer ook een samenwerking met het bedrijf Hiringa Energy om een beter inzicht te verwerven in de strategieën die zouden moeten worden gehanteerd om vliegtuigen met duurzame waterstof te kunnen inzetten. Ook met Airbus wordt samengewerkt rond dit type van technologie.

Meer