Adverteerders laten de Olympische Winterspelen links liggen

De Olympische Winterspelen gaan volgende week van start. Verrassend genoeg hebben de bijna 20 sponsors van het sportevenement nog maar weinig reclame gemaakt voor de competitie in Peking. Volgens het persagentschap Reuters zijn er tot nu toe maar twee reclamespots verschenen over de Olympische Winterspelen.

De Olympische Winterspelen staan op het punt te beginnen. Dit alles gebeurt toch wel in een vrij bizarre sfeer. Om te beginnen is er natuurlijk de coronacrisis. China liet recent nog weten dat tickets voor de Olympische- en Paralympische Winterspelen niet verkocht zullen worden aan het brede publiek.

Weinig reclamespots

Daar komt nog eens bij dat de sponsors van het evenement op het eerste gezicht niet staan te springen om de Olympische Winterspelen in de spotlight te zetten. Tot nu zijn er nog maar twee reclamespots verschenen over de competitie in Peking. In die twee videos wordt er aandacht besteed aan de atleten, zonder dat het gastland wordt genoemd.

Dat staat in schril contrast met andere jaren. Normaal werpen de sponsors en adverteerders maar al te graag de schijnwerpers op het gastland. Microsoft zond vorig jaar voor de Olympische Spelen in Tokio bijvoorbeeld een reclamespotje uit waarin Japanse burgers beroemde delen van de stad, zoals de Shibuya Crossing, via een Teams-gesprek lieten zien en zo een stukje Tokio deelden voor mensen die er door de pandemie niet bij konden zijn.

Diplomatieke boycot

Leidinggevenden van reclamebureaus en adverteerders hebben aan Reuters bevestigd dat ze in de advertenties politieke gevoeligheden willen vermijden om zo de aandacht weg te nemen van de geopolitieke spanningen. Bedrijfssponsors en adverteerders voor de Olympische Spelen kwamen onlangs nog onder vuur te liggen omdat ze volgens mensenrechtenorganisaties een natie in de spotligt zetten dat geen respect heeft voor de Oeigoeren en andere etnische minderheden in het land.

Hoe dan ook heeft de Amerikaanse president Joe Biden vorig jaar opgeroepen om de Olympische Winterspelen diplomatisch te boycotten. Ook verschillende andere landen, waaronder België, Nederland en Denemarken, hebben intussen bevestigd dat ze geen officiële regeringsdelegatie naar het sportevenement sturen.

(fjc)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20