Brouwer AB InBev gaat in Canada cannabidiol-thee op de markt brengen. Labatt, de Canadese dochter van de Belgische biergroep, heeft voor de verkoop van de dranken het bedrijf Fluent Beverages opgericht.
Fluent Beverages is een joint-venture van Labatt Breweries of Canada met de onderneming High Park Company, onderdeel van de Canadese cannabis-producent Tilray.
Labatt beschouwt dranken op basis van cannabidiol als een middel om zijn activiteiten buiten de biermarkt uit te breiden.
Aroma’s
Cannabidiol is een bestanddeel van cannabis, maar is niet verantwoordelijk voor de roes die de drug veroorzaakt. Het bedwelmende bestanddeel van cannabis is Tetrahydrocannabinol (THC). De nieuwe thee-portfolio van Labatt biedt keuze tussen verschillende aroma’s. In eerste instantie bestaat het aanbod uit Lavender Chamomile, Vanilla Rooibos en Peach Ginger Green.
AB Inbev zal zijn nieuwe producten op de markt brengen wanneer dranken en voeding met cannabis-bestanddelen in Canada legaal zijn geworden. Dat is volgende week het geval. Begin volgend jaar wil het bedrijf ook koolzuurhoudende frisdranken met cannabidiol te koop aanbieden.
‘De producten van Fluent zullen alleen cannabidiol bevatten,’ benadrukt Kyle Norrington, voorzitter van Labatt Breweries of Canada. Momenteel heeft AB InBev naar eigen zeggen geen plannen om zijn portfolio uit te breiden met THC-dranken.
Evenmin zijn er plannen om de cannabidiol-dranken op de Amerikaanse markt te verkopen. Op het federale niveau blijft cannabis in de Verenigde Staten nog altijd een illegaal product.
Compensatie
De uitbreiding naar cannabisdranken is voor brouwers een tactiek om compensaties te vinden voor de dalende bierverkoop. De sector heeft trouwens niet alleen te maken met een afname van de alcoholconsumptie. Vele gebruikers stappen immers ook over op alternatieven zoals wijn of gedistilleerde dranken.
AB Inbev volgt het voorbeeld van Molson Coors Brewing, dat door een joint-venture met Hexo Corporation de markt van de cannabisdranken heeft betreden. Anderzijds is de drankengroep Constellation Brands de grootste aandeelhouder van het cannabisbedrijf Canopy Growth.
De cannabisindustrie rekent op dranken en eetwaren om zich van een moeilijke periode te herstellen. Na de legalisering van het product in Canada in oktober vorig jaar, groeide binnen de cannabissector een grote optimisme. Die euforie leidde echter al snel naar ontgoocheling.
De verkopen vielen immers tegen, terwijl er ook op het gebied van regelgeving problemen bleven. Ook de introductie van allerlei cannabis-producten op de markt verliep veel trager dan was gehoopt. Dat alles dompelde de sector in een crisis.