Cannabisingrediënt is nieuwe ster in Amerikaanse natuurwinkels

In de Verenigde Staten hebben voedingssupplementen op basis van het cannabisingrediënt cannabidiol (CBD) in natuurwinkels het voorbije jaar een omzet geboekt van 52 miljoen dollar. Dat is 332 procent meer dan het jaar voordien.

Dat blijkt uit een rapport van de American Botanical Council. Cannabidiol heeft zich daarmee volgens de onderzoekers tot het meest populaire natuurlijk voedingssupplement gekroond. Cannabidiol is een bestanddeel van cannabis, maar heeft geen psychoactieve werking.

‘Ondanks de wettelijke onduidelijkheid over het gebruik van cannabidiol in voedingssupplementen, blijkt het product in de Amerikaanse natuurwinkels een sterke verkoopgroei op te tekenen,’ zeggen de onderzoekers. 

Risico-aversie

De Amerikaanse natuurwinkels zeggen dat hun publiek de grootste interesse toonde voor alcoholvrije tincturen op basis van cannabidiol. Maar het product kende ook een sterke verkoop in capsules en softgels. De klanten bleken cannabidiol vooral voor ongespecificeerde gezondheidsdoelstellingen te kopen. Velen verwezen naar een verbetering van de gemoedstoestand en een superieure slaapkwaliteit.

‘Opmerkelijk is dat cannabidiol zich in de massahandel niet bij de veertig meest populaire voedingssupplementen kan rangschikken,’ zeggen de onderzoekers nog. ‘Dit voedt de suggestie dat de mainstream retailers een grotere risico-aversie vertonen.’

‘Bij de natuurwinkels nam cannabidiol echter de plaats in van kurkuma, dat vijf jaar lang onafgebroken de ranglijst had aangevoerd. Kurkuma liet een groei met 0,4 procent optekenen tot 51,2 miljoen dollar. In het mainstream-kanaal liet het product daarentegen een verkoopstijging met 30,5 procent optekenen tot 93,3 miljoen dollar.’


Meer