Terwijl veel Amerikaanse (en zelfs Chinese) technologiebedrijven het steeds moeilijker hebben om succes te boeken in China, doet Apple het er nog steeds erg goed. We weten nu voor een groot deel waarom de firma uit Cupertino het zo goed doet. En Tim Cook heeft er veel mee te maken.
Deze maandag publiceerde het Amerikaanse mediakanaal The Information een lang dossier waarin wordt uitgelegd waarom en hoe Apple (AAPL) er nog steeds in slaagt goed te boeren op de Chinese markt. De hoeksteen van dit succes: een deal van 275 miljard dollar die het merk Apple en Peking in 2016 sloten voor een periode van vijf jaar.
Aanzienlijke financiële inspanningen
In het midden van de jaren 2010 maakte Tim Cook, CEO van Apple, talrijke zakenreizen naar China. Door nauwe banden te smeden met hooggeplaatste Chinese politici slaagde hij erin gunsten te verkrijgen. In grote lijnen kwam de deal van 2016 erop neer dat Apple ermee instemde zeer aanzienlijke financiële inspanningen te leveren om in aanmerking te komen voor wettelijke vrijstellingen van regelgeving. De regels van de Chinese overheid zouden namelijk een negatieve invloed hebben gehad op de activiteiten van Apple in het land.
Met de 275 miljard dollar heeft Apple zich onder andere verbonden aan volgende zaken:
- Chinese fabrikanten helpen “de meest geavanceerde productietechnologieën” te ontwikkelen.
- Ondersteuning van de opleiding van Chinees talent “van hoge kwaliteit”.
- Meer onderdelen van Chinese leveranciers gebruiken in zijn toestellen.
- Overeenkomsten tekenen met Chinese softwarebedrijven.
- Samenwerken op technologisch gebied met Chinese universiteiten.
- Rechtstreeks investeren in Chinese technologiebedrijven.
Bovendien beloofde Apple “enkele miljarden dollars meer” te investeren dan het nu al jaarlijks in China uitgeeft. Een deel van dit geld zou zijn gegaan naar de bouw van nieuwe detailhandelszaken, onderzoeks- en ontwikkelingscentra en projecten voor hernieuwbare energie, aldus de overeenkomst.
Het werkte
De belangrijkste conclusie is dat deze overeenkomst, hoewel niet bindend, Apple wel degelijk in staat heeft gesteld zijn doorbraak in China voort te zetten. Elk jaar neemt de verkoop in China als percentage van de wereldwijde verkoop toe. Die is nu goed voor 19 procent.
The Information geeft verschillende voorbeelden van wettelijke uitzonderingen die Apple door de deal kreeg. Zo zouden de sleutels voor de encryptie van iCloud-gebruikersgegevens voor de regio gecontroleerd worden door Apple, ondanks pogingen van de regering om buitenlandse bedrijven aan te moedigen, onder druk te zetten of te dwingen de verantwoordelijkheid voor deze gegevens over te dragen aan Chinese bedrijven.
Anderzijds maakte ook de verbintenis van Apple om bepaalde voorschriften en beleidslijnen van de Chinese overheid na te leven deel uit van de overeenkomst. De Amerikaanse Big Tech heeft vaak gehoor gegeven aan verzoeken om toepassingen en inhoud te verwijderen die indruisten tegen de prioriteiten en doelstellingen van Peking.
Het talent van Steve Jobs lag vooral in zijn vermogen om nieuwe producten populair te maken. Tim Cook, die hem in 2011 opvolgde, heeft de verdienste dat hij van Apple een ultrawinstgevend bedrijf heeft gemaakt, dat zijn tentakels tot in de vier uithoeken van de wereld heeft uitgespreid. Zelfs op plaatsen als China, waar het erg moeilijk kan zijn.
Het ultieme voorbeeld van dit succes: Apple is onlangs het nummer één smartphonemerk in China geworden.
(am/lb)