Steve Jobs was een creatief genie; Tim Cook toonde zich een managementgenie

Vandaag exact 10 jaar geleden werd Tim Cook tot CEO van het Amerikaanse techconcern Apple benoemd. Velen vonden dat een rare keuze. De übercharismatische Steve Jobs vervangen was geen klein bier en zelfs Cooks fans vreesden dat hij gedoemd was te mislukken. Want hoe zou een grotendeels onbekend iemand, die carrière had gemaakt in de organisatie van wereldwijde toeleveringsketens en het nauwkeurig bestuderen van spreadsheets, beter kunnen doen dan Steve Jobs, de medeoprichter van Apple?

Tien jaar later heeft Cook alle twijfel van tafel geveegd. In financiële termen is hij zelfs een pak succesvoller geweest dan wijlen Jobs, die kort na zijn aftreden overleed.

  • Cook heeft de nettowinst van het bedrijf meer dan verdubbeld tot een geschatte 57 miljard dollar in 2020.
  • De marktkapitalisatie verzevenvoudigde onder zijn beleid tot 2,5 miljard dollar.
  • De “Apple economie” – de jaarlijkse inkomsten van het bedrijf (vorig jaar 274 miljard dollar) plus alles wat andere bedrijven op zijn platforms maken – is ook verzevenvoudigd tot meer dan 1.000 miljard dollar.
  • Apple staat op die manier vandaag garant voor bijna één op elke 13 dollar die alle bedrijven van de beursindex S&P500 de afgelopen 12 maanden gecombineerd hebben verdiend.

Naast de logistieke expertise van Tim Cook is dit succes ook te danken aan zijn grote diplomatische inzicht – precies datgene waar het Steve Jobs naar verluidt aan ontbrak.

HBR: “Tim Cook maakt werknemers daadwerkelijk slimmer, innovatiever en competenter”

De ondertussen 60-jarige ondernemer, geboren in het kleine stadje Mobile in de staat Alabama, is ondertussen zelf miljardair. Maar ook zijn verdiensten op menselijk vlak zijn niet onopgemerkt gebleven. Cook wordt door de Harvard Business Review geclassificeerd als een “multiplier”. Oftewel “een leider die via zijn leiderschapsstijl werknemers daadwerkelijk slimmer, innovatiever en competenter maakt”.

Begin 2021 zei Warren Buffett: “Tim is misschien niet in staat een product te ontwerpen zoals Steve Jobs. Maar hij begrijpt de wereld in een mate die zeer, zeer weinig CEO’s die ik in de laatste zestig jaar heb ontmoet, gegeven is.”

Dankzij dit talent heeft Apple de toenemende Chinees-Amerikaanse spanningen van de afgelopen jaren weten te vermijden. Cook slaagde er zelfs in China’s plaats als zenuwcentrum en belangrijkste markt voor het bedrijf te versterken. Hij slaagde er (voorlopig) ook in de dreiging van de antitrustautoriteiten te ontwijken. Die hebben al een tijd de digitale reuzen over de hele wereld in het vizier.

Meer
Lees meer...
Markten