Verkoop luxegoederen verteert klap coronacrisis: tweedehandsmarkt stijgt met stip

De verkoop van persoonlijke luxegoederen zal dit jaar wellicht een omzet genereren van 283 miljard dollar. Daarmee zal de sector het inkomstenverlies door de coronacrisis eind dit jaar hebben opgevangen. Dat blijkt uit een rapport van consulent Bain & Company en de groep Fondazione Altagamma.

Twee jaar geleden bereikte de verkoop van persoonlijke luxegoederen een niveau van 281 miljard dollar, maar vorig jaar diende een daling tot 220 miljard dollar te worden geregistreerd. De onderzoekers benadrukken ook dat de sector de laatste kwart eeuw een groei van 6 procent per jaar realiseerde.

Snelle comeback

“Vorig jaar rond deze tijd lag de sector van persoonlijke luxegoederen – van sieraden en horloges tot handtassen en allerlei accessoires – compleet in puin”, zeggen de onderzoekers. “De sector bleek op dat ogenblik door de uitbraak van het virus Covid-19 meer dan 50 miljard dollar aan waarde te hebben verloren. Daarmee werd de industrie zes jaar in het verleden teruggezet.”

In mei dit jaar hadden de analisten nog steeds aangevoerd dat de sector jaren nodig zou hebben om zich van de coronacrisis te herstellen.

“Sindsdien hebben de uitgaven van de consumenten echter een opmerkelijke heropleving gekend”, merken de onderzoekers op. “Nu blijkt dat de sector in amper één jaar tijd het verlies door de coronacrisis opnieuw heeft ongedaan kunnen maken.”

“De situatie is echter niet in alle regio’s even rooskleurig”, voeren de onderzoekers aan. “Er kon een opmerkelijke heropleving worden opgemerkt in China, waar de omvang van de markt op twee jaar tijd een verdubbeling heeft gekend.”

“Daarnaast was er ook een solide groei in de Verenigde Staten, waar de markt van de persoonlijke luxegoederen – die zich in het verleden vooral in de grote metropolen manifesteerde – nu een snelle uitbreiding naar de secundaire steden en voorstedelijke gebieden toont.”

Europa loopt achter

Het Amerikaanse continent is nu de grootste markt voor persoonlijke luxegoederen in de wereld. De omzet haalt er een niveau van 89 miljard dollar. Dat staat gelijk met een aandeel van 31 procent in de wereldwijde markt.

China volgt met een waarde van 60 miljard dollar – wat 21 procent van de wereldwijde markt vertegenwoordigt – op de tweede plaats. Ook het Midden-Oosten, met Dubai en Saoedi-Arabië als lijstaanvoerders, manifesteerde zich als een belangrijk groeigebied.

“Europa, Japan en de rest van Azië blijken zich daarentegen slechts gedeeltelijk te herstellen”, zeggen de onderzoekers. “Deze markten blijven nog altijd onder het niveau dat voor de uitbraak van de coronapandemie was opgetekend.”

“De comeback van deze markten is sterk gelinkt aan de heropstart van de internationale reizen. Japan zal naar verwachting de impact van de coronapandemie over twee jaar achter zich hebben gelaten. Een jaar later zou ook Europa volgen.”

Tweedehands

De onderzoekers zeggen ook dat er tijdens de pandemie een aantal trends zijn ontstaan of zijn versneld. Ten eerste blijkt dat ook in de luxesector de online handel, net zoals in de bredere economie, zijn opmars doorzet. De sector zal dit jaar een niveau van 62 miljard euro bereiken. Dat is 27 procent meer dan vorig jaar.

Daarnaast wordt ook een groei in de tweedehandsmarkt, die dit jaar 33 miljard euro zou bereiken, opgemerkt. “Die sector wordt gedreven door de inspanningen van de consumenten om hun budgetten binnen de perken te houden en een streven naar een duurzaam gedrag”, zeggen de onderzoekers.

“Op vier jaar tijd heeft deze markt een groei met 65 procent laten optekenen. Op de markt van de nieuwe producten was er tijdens diezelfde periode sprake van een groei met 12 procent.”

Tenslotte merken de onderzoekers op dat de consumenten tegenover de fabrikanten en verkopers van luxegoederen ook meer eisen stellen.

“Vaak wordt op een personalisering van het product aangestuurd, terwijl vele consumenten eisen dat de aankopen op hun persoonlijke waarden aansluiten. Daarnaast wordt van de sector ook een engagement tegenover sociale kwesties en duurzaamheid geëist.”

In de studie is geen rekening gehouden met aankopen van andere producten (zoals wagens, vliegtuigen of jachten) of ervaringen die de luxesector heeft te bieden. Indien die activiteiten worden meegeteld, zou de sector dit jaar een omzet van 1.100 miljard dollar realiseren.

Dat blijft nog wel onder het niveau dat voor de uitbraak van de coronapandemie werd opgetekend.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.