De Duitse autofabrikant Daimler trekt zich terug uit het kapitaal van zijn Franse sectorgenoot Renault. Dat heeft Daimler bekendgemaakt. Door de beslissing worden weliswaar de onderlinge financiële banden doorgeknipt, maar de Duitse autobouwer beklemtoont dat de industriële samenwerking intact blijft.
Bij het begin van vorig decennium besloten Daimler en Renault een belang in elkaars kapitaal te nemen. Daarbij kocht Daimler een participatie van 3,1 procent in het kapitaal van Renault. In ruil namen Renault en diens Japanse partner Nissan elk een aandeel van 1,5 procent in Daimler over.
Industriële samenwerking
“Die operatie moest een sterkere industriële samenwerking tussen de partners ondersteunen, maar van die plannen is niet echt veel terecht gekomen”, merkt het Duitse tijdschrift Manager Magazin op.
Begin dit jaar hadden Renault en Nissan al hun belang in Daimler van de hand gedaan. Die operatie moest de financiële positie van de automakers, die onder de uitbraak van de coronacrisis zwaar hadden geleden, versterken. Nu heeft ook Daimler beslist zich uit het kapitaal van Renault terug te trekken.
“Daarmee komt een einde aan een van de langstlopende samenwerkingsverbanden in de autosector”, meldt Manager Magazin nog. Daimler had het belang vijf jaar geleden al overgedragen naar zijn Pension Trust.
Het belang dat Daimler in Renault had, zou volgens de beursnoteringen een waarde van 316 miljoen euro hebben. De Duitse constructeur had met de aandelen tevens ongeveer 5 procent van de stemrechten van Renault in handen.
Binnen de samenwerking beheert Daimler onder meer samen met Nissan een fabriek in Mexico. De samenwerking met Renault spitst zich onder meer toe op de ontwikkeling van multifunctionele modellen zoals de Kangoo en de Citan.
Imago
“Daimler heeft door de samenwerking met Renault ongetwijfeld een aantal kostenbesparingen kunnen realiseren, maar tegelijkertijd heeft de collaboratie de Duitse constructeur ook een aantal keer in de problemen gebracht”, betoogt Manager Magazin.
“Er moet daarbij onder meer gewezen worden op de eerste generatie van het model Citan, dat bij crashtests aanvankelijk met slechte beoordelingen werd geconfronteerd. Dat zorgde voor imagoproblemen voor Daimler, dat graag op de veiligheid van zijn voertuigen prat gaat.”
“Ook het emissieschandaal rond de uitstoot van dieselmotoren kwam door toedoen van Renault bij Daimler binnen”, merkt het tijdschrift op. “In een aantal dieselmotoren van Renault die ook door sommige modellen van Mercedes werden gebruikt, werden immers onwettelijke aanpassingen aangetroffen.”
“Na de financiële scheiding blijft echter de samenwerking met Renault rond het model Citan verder lopen”, stipt Manager Magazin aan. “Ook voor de ontwikkeling van kleine motoren blijft Daimler nog enkele tijd met zijn Franse sectorgenoot samenwerken.”
“In november vorig jaar heeft Daimler anderzijds een samenwerking met de Chinese groep Geely aangekondigd voor de ontwikkeling van nieuwe benzinemotoren. Het is dus niet onmogelijk dat Geely bij Daimler geleidelijk de plaats van Renault zal innemen.”
Onder meer de Smart wordt door Geely ontwikkeld en vanaf volgend jaar in China gebouwd.
(kg)