Tot eind volgend decennium zullen luchtvaartmaatschappijen in Afrika 1.030 nieuwe vliegtuigen, met een totale waarde van 160 miljard dollar, nodig hebben. Bijkomende diensten zoals onderhoud en herstel zouden daarbij nog eens een bijkomend bedrag van 235 miljard dollar vertegenwoordigen. Dat blijkt uit een rapport van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing.
Het rapport wijst erop dat deze nieuwe vloot de groei van de Afrikaanse luchtvaart zal ondersteunen en ook een stimulans voor de verdere economische groei van het continent zal betekenen.
Economische groei
“De sterke groeivooruitzichten voor de commerciële luchtvaart in Afrika op lange termijn zijn nauw verbonden met de economische groei – gemiddeld 3 procent per jaar – die het Afrikaanse continent de volgende twee decennia verwacht”, voeren de onderzoekers aan.
“Initiatieven zoals de African Continental Free Trade Area en de Single African Air Transport Market zullen naar verwachting de handel, de luchtvaart en de economische samenwerking op het continent stimuleren.”
“Bovendien wordt verwacht dat de middenklasse en de beroepsbevolking de volgende twintig jaar in omvang zal verdubbelen, waardoor ook de vraag naar vliegreizen verder zal toenemen.”
“Afrika beschikt over een aantal troeven om het reizen en het toerisme te stimuleren”, zegt Randy Heisey, directeur marketing voor het Midden-Oosten en Afrika van Boeing, in een commentaar op het rapport.
“Dat gaat gepaard met een toenemende verstedelijking en stijgende inkomens. De Afrikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn goed gepositioneerd om de groei van het interregionale verkeer te ondersteunen en daarbij hun marktaandeel uit te breiden.”
Rekrutering
Het rapport benadrukt dat de Afrikaanse luchtvaartmaatschappijen hun vloot de volgende twee decennia met gemiddeld 3,6 procent per jaar zullen uitbreiden. “Dat is nodig om de groei van het passagiersvervoer – met 5,4 procent per jaar – te kunnen verwerken”, wordt er opgemerkt.
“Vliegtuigen met één gangpad zouden meer dan 70 procent van de verwachte leveringen vertegenwoordigen. Bij de aankopen zullen 740 nieuwe vliegtuigen vooral de binnenlandse en interregionale vraag ondersteunen.”
“Daarnaast hebben de Afrikaanse luchtvaartmaatschappijen naar schatting 250 nieuwe widebody’s nodig, zowel voor het vervoer van personen als vracht, om routes op lange afstanden en de toename van de luchtvracht te ondersteunen.”
Het rapport voert tevens aan dat 80 procent van de leveringen de verdere uitbouw van de vloot met duurzamere en zuiniger vliegtuigen moeten garanderen, terwijl de resterende 20 procent zal worden gebruikt om verouderende vliegtuigen te vervangen.
Boeing merkt verder nog op dat voor de verdere groei van de sector de volgende twintig jaar ook 63.000 nieuwe medewerkers zullen moeten worden aangetrokken. Er wordt daarbij gewag gemaakt van 19.000 piloten, 24.000 stewards en 20.000 technici.
(lb)