Grootste knelpunt synthetische diamanten: beperkte leveringen

Binnen de diamantsector kan een groeiende interesse in synthetische productie worden opgetekend, maar in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, blijft het voorlopig moeilijk om consistente leveringen gegarandeerd te krijgen. Dat zegt de gespecialiseerde analist Rapaport. Op die manier vormt ook bij de kunstmatige diamant schaarste een cruciaal probleem.

“De synthetische diamant levert de fabrikant aanzienlijke voordelen op”, merkt Rapaport op. “De bedrijven rapporteren op synthetische diamanten nog steeds betere winsten dan op gedolven stenen, hoewel de marges voor kunstmatige producten het voorbije jaar een inkrimping hebben laten optekenen.”

“Toch blijft de synthetische diamant met één groot obstakel geconfronteerd. Het blijkt immers bijzonder moeilijk om voldoende voorraden met consistente karakteristieken te kunnen verzamelen.”

Menselijk kapitaal

“Vele bewerkers van natuurlijke diamanten, vooral vaste afnemers van De Beers of Alrosa, zijn gewend om regelmatig grote hoeveelheden ruwe stenen te kunnen kopen”, betoogt Marty Hurwitz, topman van MVI Marketing, een bedrijf dat fabrikanten helpt hun weg op de markt voor synthetische diamanten te vinden.

“Dit stelt hen ook in staat om voldoende afgewerkte voorraden aan hun klanten te kunnen aanbieden. Daarbij moet men zich echter kunnen verzekeren van een constante levering die bovendien kwalitatief consistente volumes kan garanderen.”

“Het is echter een misverstand dat laboratoria massaal alle types van producten kunnen leveren die op de markt worden gevraagd”, voert Hurwitz aan. “Alleen de absolute marktleiders – zoals het Amerikaanse WD Lab Grown Diamonds of het Israëlische Lusix – hebben voldoende expertise opgebouwd om aan hun afnemers een constante levering van stenen met een hoge kwaliteit te kunnen verzekeren.”

“Dat is vooral te wijten aan een gebrek aan menselijke expertise. Er is voldoende kapitaal beschikbaar om machines aan te kopen. Er is echter een schaarste aan menselijke intellectuele vermogens. Er is een reëel tekort aan menselijke wetenschappers die ervaring hebben met de productie van diamanten.”

Marktstandaarden

“Er zijn momenteel lang niet voldoende voorraden om geregeld nieuwe veilingen te organiseren, zoals dat op de markt van de natuurlijke diamanten het geval is.”, merkt Hurwitz op. “De meeste producenten zijn al uitverkocht voor de rest van het jaar en zijn al begonnen met het opnemen van orders voor volgend jaar.”

“Deze inkoopproblemen hebben de prijzen van de artificiële diamanten de voorbije periode doen oplopen. In de lagere marktsegmenten konden weliswaar tariefdalingen worden opgemerkt, maar dat is zeker niet het geval in de hogere prijscategorieën.”

“Een aantal fabrikanten heeft zich in de synthetische diamanten toch wel erg vergist”, zegt ook Ben Hakman, consulent bij het Amerikaanse bedrijf Diamond DNA Solutions. “Sommigen hebben zich op de markt gewaagd omdat hun klanten de goederen willen, maar ze blijken de karakteristieken van de sector onvoldoende te kennen.”

“Velen proberen hun opbrengsten te maximaliseren, onder meer door zich op stenen van meer dan 3 karaat toe te spitsen. Het merendeel van de consumenten is echter in stenen met een lager gewicht geïnteresseerd. Daardoor blijken de voorraden vaak niet aan de vraag te beantwoorden.”

Naman Parikh, topman van de Amerikaanse producent Fenix Diamonds, wijst bovendien op een gebrek aan marktstandaarden. “Wanneer een partij diamanten van De Beers wordt gemeld, weet de bestemmeling wat hij op het gebied van kwaliteit en prijsstelling mag verwachten.”

“Dergelijke afspraken zijn in de industrie van de synthetische synthetische diamant nog niet gemaakt”, merkt Parikh op.

(kg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.