De Beers verkoopt kunstmatige diamanten nu ook bij juweliers

Juwelen met kunstmatige diamanten liggen voortaan in een dertigtal Amerikaanse winkels van Reeds Jewelers en enkele vestigingen van de warenhuisketen Bloomingdale.

Gedurende ruim een jaar waren de juwelen uitsluitend online te koop, op uitzondering van een incidentele popup-promotie. Lightbox, het merk waarmee De Beers de artificiële diamanten in de markt zet, wil nu achterhalen of er ook in een traditionele winkelomgeving interesse is.

Lightbox verkoopt zijn diamanten aan 200 dollar per kwart karaat. ‘Bij de verkoop zal een duidelijke scheiding worden gemaakt met natuurlijke diamanten,’ aldus Steve Coe, chief executive van Lightbox Jewelry.

Het experiment loopt in eerste instantie over een zestal maanden. Als dat aanslaat, wil Coe de distributie vervolgens snel uitbreiden.

Laboratoria

De Zuid-Afrikaanse groep De Beers verraste de wereld in mei vorig jaar met de aankondiging dat ze startte met de productie en verkoop van artificiële diamanten. Het bedrijf wil nieuwe markten aanboren en tegelijkertijd de prijs van de laboratorium-diamanten drastisch verlagen. 

De kunstmatige diamanten zitten wel nadrukkelijk in een andere categorie dan hun natuurlijke tegenhangers. Dat onderscheid moet ervoor zorgen dat artificiële diamanten geen bedreiging zouden kunnen vormen voor de bestaande industrie.

Lightbox werd in september vorig jaar gelanceerd. Coe benadrukte dat het bedrijf door de popup-promoties heeft geleerd dat er voor het product bij de consumenten een sterke interesse bestaat.

Fabriek

De diamanten van Lightbox komen uit de Element Six Laboratoria van De Beers in Londen, waar vroeger diamanten voor industriële toepassingen werden geproduceerd. 

De Beers investeert tevens 94 miljoen dollar in de bouw van een nieuwe ​​fabriek in Gresham in de Amerikaanse staat Oregon. De site zal naar verwachting ongeveer 200.000 gepolijste karaat per jaar kunnen produceren. De fabriek moet volgend jaar operationeel zijn.

De nieuwe fabriek zal de productie van De Beers gevoelig opdrijven. Dit jaar mikt de groep op een productiecapaciteit van 20.000 karaat.

Meer