Twintig procent korting op voedingsproducten met een Nutri-Score A of B. Bedrijven kunnen via het Healthy Membership Program van Delhaize hun personeel dit voordeel aanbieden, tot 60 euro per maand. Wordt korting op gezonde voeding een nieuwe techniek om werknemers te belonen, na de maaltijdcheque en de bedrijfswagen?
Volgens de supermarktketen gaat het om “een revolutionair concept”, waarbij werknemers niet alleen aangezet worden te kiezen voor evenwichtige voeding, maar ook kunnen genieten van meer koopkracht. “Het programma is vrij van belastingen en socialezekerheidsbijdragen én dus zeer aantrekkelijk voor bedrijven en organisaties en hun werknemers. Dat hebben ook de rulingcommissie en de RSZ bevestigd”, klinkt het.
Hoe het concreet werkt:
- Elk bedrijf of organisatie kan zich inschrijven in dit programma.
- Hiermee genieten hun medewerkers van 20 procent korting als ze producten met Nutri-Score A of B (bijvoorbeeld groenten, vis of water) kiezen en dit met een maximum van 60 euro korting per maand.
- Het concept is toegankelijk via de Superpluskaart, het getrouwheidsprogramma van Delhaize.
- De deelnemers kunnen van de korting genieten in alle 771 Delhaizewinkels in België.
“Behavioral reward”
Delhaize werkte voor het concept samen met softwarebedrijf Unbox van ondernemer Erik Saelens. “Het is gebaseerd op het pilootproject Healthy Ucoins (www.ucoin.be) dat in 2019 succesvol werd getest door Unbox en Delhaize bij een selectie van bedrijven”, zegt hij.
“Bij de analyse van dat pilootproject kon toen vastgesteld worden dat er substantieel meer Nutri-Score A en B producten werden verkocht als de deelnemers extra korting kregen op de aankoop van deze evenwichtigere producten. Het is het onomstotelijk bewijs dat behavioral reward systemen de toekomst zijn.”
Delhaize biedt het concept nu aan alle werkgevers in België aan. “Ziekenfonds Partena en een aantal grote werkgevers -goed voor zo’n 10.000 personeelsleden- hebben zich al geëngageerd en starten met het programma in het najaar”, zegt de supermarktketen.
Dat de korting alleen in de Delhaizewinkels kan gebruikt worden, zorgt volgens de winkelketen niet voor kritiek. “Gezonde voeding past nu eenmaal volledig in onze filosofie. En mensen blijven vrij om te winkelen waar ze willen”, zegt woordvoerder Roel Dekelver aan persbureau Belga.
Nieuwe verloningstechnieken
Eind augustus kwam energieleverancier Luminus nog met een fiscaal voordelig elektriciteitsaanbod voor bedrijven en hun werknemers, tot ergernis van minister van Financiën Vincent van Peteghem. Die kondigde toen aan “paal en perk te willen stellen aan deze nieuwe verloningstechniek.”
Maar Delhaize wijst op het verschil met haar concept: “Werkgevers betalen hier niet de volledige factuur van hun werknemer, enkel een abonnementskost (5 euro per deelnemer per maand) die ze fiscaal kunnen inbrengen.”