Terwijl concurrenten als Mercedes en Volkswagen aankondigingen deden over hun auto’s van de toekomst, verraste BMW op het autosalon van München door een reeks nieuwe fietsen en motorfietsen in de spotlights te zetten.
Het gaat onder meer om een geavanceerde speed pedelec met de wat ingewikkelde naam i Vision AMBY. “Dit voertuig neemt de ruimte in tussen een fiets en een lichte motorfiets en stelt onze klanten in staat om zelf te beslissen welke wegen of routes ze willen nemen in stedelijk gebied”, leggen de ontwerpers uit. Er werd geen richtprijs of commerciële lanceerdatum bekendgemaakt.
Een gewone e-bike ondersteunt de fietser tot maximaal 25 kilometer per uur. Een speed pedelec, zijn krachtigere en duurdere broertje, haalt een topsnelheid van 45 kilometer per uur. De tweewieler van BMW gaat nog een stap verder. Het ingebouwde systeem maakt het niet alleen mogelijk de maximumsnelheden van een e-bike of een speed pedelec in te stellen, maar kan zelfs tot 60 kilometer per uur gaan.
Wetgeving niet aangepast
BMW is zich ervan bewust dat zijn high-speed pedelec de bestaande wetgeving rond elektrische fietsen op de proef kan stellen en wil het debat daarover aanzwengelen. In België geldt het rijbewijs AM voor een speed pedelec, net zoals voor een bromfiets die maximaal 45 kilometer per uur rijdt. Maar wat met een speed pedelec die harder dan 45 kilometer per uur kan gaan? Dat valt de speed pedelec in principe onder de regeling voor motorfietsen.
De fietser kan de snelheidsmodus manueel instellen via een app, die ook als sleutel dient, of de keuze automatisch overlaten aan de fiets, die zich baseert op de gps-coördinaten. Het duurt drie uur om de batterij (2.000 Wh), in het midden van het frame, op te laden. Het rijbereik hangt af van welke modus de gebruiker kiest:
- e-bike (tot 25 km per uur): 300 kilometer
- speed pedelec (tot 45 km per uur); 180 kilometer
- maximale snelheid (tot 60 km per uur): 75 kilometer
“Adaptieve mobiliteit”
De afkorting AMBY staat voor “adaptieve mobiliteit”. Volgens BMW gaan we almaar flexibeler om met de manieren waarop we ons verplaatsen en dat zal zich ook vertalen in de toekomstige ontwerpen van voertuigen.
“Overal waar je kijkt, vallen ogenschijnlijk gevestigde categorieën uiteen – en dat is maar goed ook. In de toekomst mogen classificaties als ‘auto’, ‘fiets’ en ‘motorfiets’ niet bepalend zijn voor de aard van de producten die we bedenken, ontwikkelen en aanbieden.”
Lees ook: Volgens VanMoof is dit land de nieuwe hotspot voor e-bikes
(NS)