Zweedse onderzoekers betalen niet-gevaccineerden 20 euro om hun prik te krijgen

Het gaat om een test. De Zweedse onderzoekers proberen te achterhalen of een financiële prikkel de vaccinatiecampagne kan beïnvloeden.

Waarom is dit belangrijk?

Overal in de wereld keert dezelfde vraag terug: eens de vrijwillige kandidaten zijn ingeënt, hoe moedig je dan de twijfelaars en de mensen die tegen vaccinatie zijn aan? Het gaat om een cruciale kwestie, want we weten dat 70 tot 80% (of zelfs meer) van de bevolking gevaccineerd moet worden om het virus in te dammen.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Universiteit van Lund onder 8.200 niet-gevaccineerde mensen onder de 60 jaar. Het is de bedoeling om elke doelgroep een prikkel te geven, variërend van argumentatie tot informatie, waaronder een cadeaubon van ongeveer 20 euro (200 kronen) die in de meeste webwinkels kan worden gebruikt. Een laatste groep werd niet onderworpen aan een bepaalde motivatiemethode.

Het onderzoek is begin dit jaar gestart en zou in de maand september de eerste resultaten moeten opleveren. De onderzoekers gaan eenvoudigweg het aantal gevaccineerden per doelgroep (4 in totaal) bekijken. Ze kunnen dan de meest effectieve stimulans identificeren: argumentatie, informatie, financiële stimulans of helemaal niets.

“Niet terughoudender dan elders”

Momenteel is slechts 39% van de Zweedse bevolking volledig gevaccineerd. Nog eens 22% kreeg ten minste één dosis. Dat betekent dat 61% van de totale bevolking op zijn minst gedeeltelijk gevaccineerd is Ter vergelijking: België heeft 54% van de mensen die volledig zijn gevaccineerd en staat op de eerste plaats in continentaal Europa. Inclusief de 15% gedeeltelijk gevaccineerden, komt het aandeel gedeeltelijk of volledig gevaccineerden uit op 69 procent.

Volgens onderzoeker Armando Meier, co-auteur van de studie, zijn de Zweden niet terughoudender tegenover vaccinatie dan de bevolking in andere landen. “Toch blijkt de vaccinatiegraad af te vlakken, voor onder jongere mensen”, zegt hij aan de zakenzender CNBC.

Lees ook: De omgekeerde wereld in Zweden: wie voor lockdowns en mondmaskers is, wordt gecensureerd en beschimpt

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.