Wil Netflix nu ook games aanbieden?

Netflix zou van plan zijn om naast films en series binnenkort ook videogames aan te bieden. De streamingdienst heeft daartoe een voormalige leidinggevende van gameontwikkelaar Electronic Arts (EA) en Facebook aangenomen. 

Mike Verdu, de voormalige vicepresident van augmented reality- en virtual reality-content bij Facebook, zal aan de slag gaan als vicepresident bij Netflix. Voorafgaand aan zijn twee jaar bij Facebook werkte Verdu bij gamebedrijven EA, Kabam, Zynga en Atari. Dat meldt Bloomberg en wordt bevestigd door Netflix.

De streamingigant wil binnen het jaar videogames aanbieden op zijn platform, zegt een ingewijde anoniem aan Bloomberg. De games zouden naast de huidige content verschijnen als een nieuw genre. Netflix zou geen plannen hebben om extra kosten aan te rekenen voor de extra games.

Niets nieuw onder zon

Dat Netflix plannen heeft om de videogamemarkt aan te boren, is al langer bekend. In mei meldden verschillende ingewijden aan de website The Information ook al dat het bedrijf op zoek was naar een leidinggevende om het gamingproject te leiden. En in zijn brief aan aandeelhouders in 2019 verwees Netflix naar het spel Fortnite als concurrentie. 

Ook kondigde de streamingdienst twee jaar geleden op de gamingbeurs E3 aan dat het een mobiele game zou lanceren die gebaseerd is op de Netflix-serie ‘Stranger Things’. Datzelfde jaar werd ‘Stranger Things 3: The Game’ gelanceerd voor spelconsoles en computers. Netflix maakte eerder ook bekend dat het een videospel aan het ontwikkelen was op basis van de Netflix-film ‘The Dark Crystal: Age of Resistance’.

Netflix.shop

Sinds vorig maand kan je in de Verenigde Staten ook officiële merchandise kopen van je favoriete Netflix-reeksen. Het gaat om exclusieve, limited edition versies van kledij en andere producten. In eerste instantie zal het enkel gaan om een Amerikaanse webshop, als deze succesvol is, wordt het mogelijk ook uitgebreid naar andere landen.

In het verleden werkte Netflix al samen met verschillende winkelketens voor merchandise. Denk maar aan de collecties van ‘To All The Boys’ en ‘Stranger Things’ bij H&M. Maar met Netflix.shop komt de streamingdienst zelf met officiële koopwaar van zijn populairste reeksen. 

(am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.