Amazon gebruikt de herwonnen populariteit van vinyl voor zijn nieuwe abonnement

In het tijdperk van digitale muziek krijgen vinylplaten een nieuw leven. Muziekliefhebbers vinden het een veel zuiverder geluid. De verkoop stijgt al enkele jaren explosief en Amazon heeft besloten hiervan te profiteren.

Als je een fan bent van vinyl en muziek uit de jaren 1960 en 1970, kan de nieuwe aanbieding van Amazon interessant voor je zijn. Gebruik makend van de herwonnen populariteit van 33 en 45 toeren per minuut, stelt de ‘Vinyl of the Month’-club een box voor waarin elke maand een nieuwe plaat wordt voorgesteld.

Het abonnement, dat 25 dollar per maand kost, komt bovenop de indrukwekkende catalogus van diensten die Amazon aanbiedt, zoals Audible, Kindle Unlimited, Book Box en Amazon Prime. Het bedrijf ziet de box ook als een aanvulling op zijn streamingplatform, Amazon Music. “We hebben fysieke muziek en streaming altijd als complementair gezien,” vertelde een woordvoerder van het bedrijf aan Business Insider.

Jaren ‘60 en ‘70

Het concept werkt volgens hetzelfde principe als een boekendoos (en, dus, Amazons ‘Book Box’). Elke maand krijg je een vinylplaat die het bedrijf voor je heeft uitgezocht. Alle aangeboden platen zijn uit de jaren ‘60 en ‘70. 

Volgens het tijdschrift Rolling Stone heeft de doos bijvoorbeeld reeds het album ‘London Calling’ van klassieke punkband The Clash aangeboden. Voor een prijs van 25 dollar is dit een goede deal als je weet dat deze albums op tweedehandssites voor meer dan 30 euro worden verkocht.

Het abonnement heeft echter al veel kritiek gekregen. Het gebrek aan keuze in het album van de maand is een probleem voor veel abonnees. Je moet ook een fan zijn van de jaren ’60 en ’70. Je zult geen recente albums in deze doos vinden.

Tenslotte is de ‘Vinyl of the Month’-club momenteel niet beschikbaar in Frankrijk en België. Maar net als de andere diensten zou het snel naar onze contreien kunnen komen als het een succes wordt in de Verenigde Staten.

De terugkeer van vinyl

Sinds enkele jaren, en terwijl ‘gedematerialiseerde’ playlists de wind in de rug hebben, heeft vinyl geleidelijk aan een comeback gemaakt onder muziekliefhebbers. Het beluisteren van een LP geldt als een ervaring, met al zijn onvolkomenheden. Vinyl heeft ook een geluid dat niet gecomprimeerd is. Het is een plezier om te delen, een object om tentoon te stellen en te verzamelen, een investering voor toekomstige doorverkoop.

In 2020 is, zelfs met de pandemie, de verkoop van vinyl blijven stijgen, terwijl cd’s verder afdalen naar de afgrond. In Frankrijk werden 4,5 miljoen vinylplaten verkocht. Een stijging van 10,2 procent ten opzichte van 2019, en dat terwijl de meeste platenzaken tijdens de lockdown gesloten moesten blijven. (lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.