Universele bankdienst plafonneert kosten voor loketverrichtingen

De federale regering en de bankenfederatie Febelfin hebben bijna een charter klaar dat een universele bankdienst introduceert, schrijft De Tijd. Dat moet onder meer de loketverrichtingen betaalbaar maken voor de niet-digitale klanten.

Waarom is dit belangrijk?

De afgelopen jaren spitsen de banken zich meer en meer toe op de digitalisering van hun diensten, zoals het online aanbieden van spaarrekeningen. Daardoor worden de meer traditionele diensten, zoals geldstortingen aan een loket, duurder. De universele bankdienst moet een oplossing bieden voor niet-digitale klanten.

De banken spitsen zich toe op een verdere digitalisering van hun diensten en producten. Daardoor is het voor veel mensen eenvoudiger geworden om thuis bijvoorbeeld een spaar- of een zichtrekening te openen.

Sluiting bankkantoren

Maar er is ook een keerzijde aan de medaille. Door de digitalisering trekken de banken het prijskaartje op van allerhande traditionele diensten, zoals een overschrijving aan het loket. Wie bijvoorbeeld een gratis zichtrekening heeft, moet bij veel banken een extra bijdrage betalen voor zo’n dienstverlening. Ook bij de betalende formules geldt er soms een limiet op hoeveel keer je bijvoorbeeld een verrichting aan het loket kunt doen. Voorts zien we dat de banken almaar meer kantoren en bankautomaten sluiten.

Verschillende partijen, waaronder CD&V-voorzitter Joachim Coens en de consumentenorganisatie Test Aankoop, hebben al meermaals geprotesteerd tegen de manier waarop de digitalisering ten koste gaat van andere diensten. In het regeerakkoord van de federale regering staat te lezen dat de toegang tot basisbankdiensten geen dode letter mag blijven voor kwetsbare groepen.

Maximaal 60 euro per jaar

De Tijd liet dinsdag weten dat de minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V), minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) en staatssecretaris voor Consumentenzaken Eva De Bleeker (Open VLD) al maanden geheime onderhandelingen voeren met Febelfin over een universele bankdienst. Volgens de krant zijn de gesprekken zo goed als afgerond.

De Tijd kon de charter, waarover bijna een akkoord is bereikt, inkijken. Daaruit blijkt dat de banken ofwel via een nieuw product ofwel binnen het bestaande gamma een nieuwe basisdienst zullen aanbieden voor niet-digitale klanten. Die dienstverlening mag maximaal 60 euro per jaar kosten. In ruil krijgen de niet-digitale klanten een zichtrekening met een debetkaart.

24 gratis geldafhalingen

Voorts is er ook een focus op traditionele dienstverleningen. Volgens de charter moeten klanten met zo’n pakket minstens 60 manuele verrichtingen per jaar kunnen doen en bevat het minstens 24 geldafhalingen aan de bankautomaat van een concurrent.

Voor het verzenden van uittreksels moet een redelijk tarief gehanteerd worden boven op de jaarprijs van 60 euro. Daarnaast mag de prijs van het pakket jaarlijks met maximaal 6 euro stijgen. De tarieven voor de verzending van uittreksels worden bevroren voor drie jaar, de duur van het lopende charter.

Tot slot verbinden de regering en de banken zich er ook toe dat ze blijven inzetten op digitale geletterdheid en betere informatie zullen geven over de beschikbare pakketten, bijvoorbeeld via een tool om financiële producten te vergelijken. (lb)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.