Porsche zet eerste stappen in NFT-markt met digitale verzamelkaarten

De digitale poot van sportwagenbouwer Porsche zet zijn schouders onder Fanzone, een nieuw Duits blockchainplatform voor de uitwisseling van digitale ruilkaarten. Porsche kan zo de vinger aan de pols houden van de bloeiende markt in NFT’s (non fungible tokens).

Fanzone, een start-up uit Berlijn, lanceert een nieuwe handelsplatform voor digitale verzamelkaarten. Net zoals op andere platformen zoals Sorare gebeurt de verificatie van de kaarten via een NFT, een uniek en niet kopieerbaar digitaal bestand dat de identiteit van het verzamelobject bevestigt.

Voor de eerste set digitale ruilkaarten heeft Fanzone niet voor sportwagens gekozen, maar voor de Duitse nationale voetbalploegen. De timing van de lancering is niet toevallig: de mannenploeg debuteert dinsdagavond op Euro 2020. Het jonge bedrijfje sloot een partnerschap met de Duitse voetbalbond DFB en hoopt snel bijkomende partners te kunnen aankondigen.

Sportfans zullen via die online marktplaats hun kaarten kun ruilen met andere liefhebbers. In navolging van klassieke ruilkaarten zal Fanzone digitale ‘limited editions’ uitgeven, om zo schaarste te creëren die tot hogere prijzen voor de digitale verzamelobjecten kan leiden.

Digitaal ecosysteem

Maar wat heeft dit alles met Porsche te maken? Fanzone kan voor zijn lancering rekenen op de steun van Forward31, een aparte afdeling van de sportwagenbouwer die in jonge digitale bedrijven investeert. Het getal 31 verwijst naar 1931, de oprichtingsdatum van het automerk. Forward31 is mede-oprichter van de deelnemende start-ups in het ecosysteem, en dus ook van Fanzone, maar de bedoeling is wel dat ze op termijn uitgroeien tot onafhankelijke bedrijven.

Porsche hoopt via Forward31 en zijn jonge bedrijfjes ‘nieuwe strategische opportuniteiten te exploreren, buiten de wereld van sportwagens’. Via Fanzone krijgt de autoconstructeur uit Stuttgart bijvoorbeeld rechtstreekse toegang tot de jongste ontwikkelingen in online gaming, digitaal amusement, sport marketing en blockchaintechnologie.

Lees ook:

(tb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.