Mustang zet mijlpaal in de transformatie van autobouwer Ford

De Ford Mustang, één van de grote iconen uit de geschiedenis van het wereldwijde autodesign, heeft definitief voor het elektrische tijdperk gekozen. Tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar bouwde Ford in zijn fabriek in Mexico immers 27.816 exemplaren van de elektrische Mustang Mach-E.

In de fabriek van Flat Rock in Michigan werden anderzijds 26.089 exemplaren gebouwd van de traditionele Ford Mustang, uitgerust met een benzinemotor.

Verwachtingen overtroffen

‘Ford Motor heeft in zijn transformatie naar elektrische mobiliteit een belangrijke mijlpaal bereikt’, zegt het persbureau Bloomberg. ‘De Amerikaanse autobouwer heeft dit jaar bij de verkoop van de iconische Mustang voor de elektrische versie Mach-E al meer interesse kunnen noteren dan voor het traditionele ontwerp met een benzinemotor.’

De Mach-E ging kwam eind vorig jaar op de markt, maar kon zich vorige maand op de automarkt in Noorwegen al het best verkochte model noemen. ‘De Mach-E heeft een veel sterker debuut gemaakt dan we vooraf hadden verwacht’, zegt Jim Farley, chief executive van Ford Motor, dan ook in een commentaar op de cijfers. ‘Dat succes heeft er toe geleid dat de huidige productie de vraag niet kan volgen.’

In de Verenigde Staten, waar de adoptie van elektrische voertuigen nog altijd langzamer gaat dan in veel andere delen van de wereld, blijft ook bij de klanten van de Ford Mustang de benzinemotor nog altijd de grootste populariteit genieten.

De elektrische versie van de Mustang haalt op de Amerikaanse markt slechts één derde van de verkoop van het type met een verbrandingsmotor.

Prioriteit

Jim Farley gaf onlangs te kennen dat elektrische modellen tegen eind dit decennium een aandeel van 40 procent in de wagenpark van Ford zullen opeisen. In dat kader kondigde hij ook extra middelen voor de ontwikkeling van elektrische wagens aan. Dat budget werd voor de volgende jaren met 36 procent tot 30 miljard dollar verhoogd.

Farley wees er ook op dat de impact van wereldwijde tekort aan computerchips op de autosector tot de superieure verkoop van de Mach-E heeft bijgedragen.

‘De schaarste aan halfgeleiders heeft Ford aangezet om aan zijn nieuwste modellen – zoals Bronco, Bronco Sport, F-150 en Mach-E – prioriteit te schenken. We hebben die nieuwe lanceringen bewust beschermd. Die zijn immers voor het bedrijf bijzonder belangrijk.’

Uit de verstrekte gegevens zou gebleken zijn dat de fabriek van Flat Rock de voorbije maand geen enkele Mustang met een benzinemotor heeft geproduceerd.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.