Wereldwijde investeringen in kweekvlees op recordhoogte

De ontwikkeling van alternatieve vleesproducten, gekweekt in bioreactoren, heeft een recordjaar achter de rug. De investeringen in de sector lagen zes keer hoger dan het jaar voordien. Bovendien werden tientallen nieuwe bedrijven opgericht. Dat staat in een studie van het Good Food Institute, in samenwerking met de Universiteit van Arizona en Aleph Farms, een Israëlisch bedrijf dat in december drie jaar geleden de eerste laboratorium-biefstuk voorstelde.

De studie stelt tevens dat 80 procent van de bevolking in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten voor een eventuele overstap op de consumptie van dit zogenaamde kweekvlees zou openstaan.

Acceptatie

De onderzoekers concluderen uit de studie dat kweekvlees waarschijnlijk algemeen door het grote publiek zal worden geaccepteerd. ‘Kweekvlees draagt veel minder bij tot de klimaatverandering dan de wereldwijde veestapel, die een groot producent van methaan is’, aldus de Britse krant The Guardian. ‘Voor kweekvlees moet bovendien ook veel minder land en water worden opgeëist.’

‘De aanpak van de huidige overconsumptie van conventioneel vlees in rijke landen wordt dan ook gezien als een essentieel instrument in de strijd tegen te klimaatcrisis. Bovendien wordt het kweekvlees geproduceerd in steriele faciliteiten, zonder het gebruik van antibiotica. Daardoor wordt het risico van antibiotica-resistentie voor de menselijke gezondheid verkleind.’

Het Good Food Institute (GFI) constateerde dat de sector vorig jaar een investering van meer dan 300 miljoen euro hebben laten optekenen. De onderzoekers telden 76 bedrijven die met de ontwikkeling van kweekvlees bezig zijn. Dat betekende een stijging met 43 procent tegenover het jaar voordien.

‘Bovendien blijkt dat verschillende bedrijven de laboratoriumfase achter zich hebben gelaten en een reële productie zijn opgestart’, zeggen de onderzoekers. ‘Een voorbeeld daarvan is het Nederlandse bedrijf Mosa Meat, dat acht jaar geleden de eerste rundvleesburger uit het laboratorium voorstelde.’

In november werd in Singapore voor het eerst kweekvlees voor een verkoop goedgekeurd. Plantaardige alternatieven voor vlees hebben inmiddels de massamarkt al bereikt, maar kweekvlees zal ook de volgende jaren nog altijd niet algemeen verkrijgbaar zijn.

Experts zeggen dat het product minstens tot de eerste jaren van volgend decennium duurder zal blijven dan traditioneel vlees. Wel zou de vleesconsumptie in Europa en Noord-Amerika halverwege dit decennium, onder de invloed van de plantaardige alternatieven, een absolute piek kennen.

Een analyse twee jaar geleden suggereerde dat tegen eind volgende decennium het meeste vlees niet langer van geslachte dieren afkomstig zou zijn.

Prijs

Acacia Smith, beleidsmanager bij GFI Europe, geeft toe dat de gecultiveerde vleessector een recordjaar heeft gekend, maar waarschuwt dat die vooruitgang zich grotendeels buiten Europa manifesteert. ‘Indien overheden hun klimaatdoelen willen halen en een einde willen maken aan de ontbossing, moet worden geïnvesteerd in onderzoek om kweekvlees toegankelijk en betaalbaar te maken’, aldus Smith.

De studie, gebaseerd op een enquête bij vierduizend consumenten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, kwam ook tot de vaststelling dat 80 procent van de bevolking in kweekvlees geïnteresseerd zou kunnen zijn. De helft daarvan zou het product zelfs hoogstwaarschijnlijk consumeren.

Jongere generaties tonen de grootste openheid. In de leeftijdsgroep tot 39 jaar zegt 85 procent interesse te hebben om kweekvlees uit te proberen. Onder de oudere groepen daalt dat cijfer tot 75 procent. In het algemeen denken consumenten dat laboratorium-producten tot ongeveer 40 procent van hun toekomstige vleesverbruik zouden kunnen vertegenwoordigen.

De onderzoekers merken nog op dat er geen fundamentele technologische doorbraken nodig zijn om kweekvlees massaal op de markt te kunnen brengen, maar de prijs blijft nog altijd een cruciaal knelpunt.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.