Xiaomi verkocht in 2020 wereldwijd meer dan 146 miljoen smartphones. De producten van het Chinese techbedrijf zijn vooral in eigen land zeer geliefd. Toch besloot Xiaomi om een andere koers te varen. Tegenwoordig begint de ooit zo succesvolle tech-start-up zich steeds vaker in de markt te zetten als een lifestyle-brand zoals het Japanse Muji. Maar daarnaast werkt Xiaomi ook aan OLED-tv’s, apps en zelfs een eigen elektrische wagen.
Waarom was Xiaomi zo’n revolutionair smartphonemerk?
- Het woord ‘Xiaomi’ betekent gierst in het Mandarijn. Dat is een soort graangewas met kleine korrels. De Chinees Lei Jun kwam in 2010 met de naam op de proppen toen hij de tech-startup met zes medewerkers uit de grond stampte in Peking.
- De inmiddels 51 jarige Lei bezit op dit moment zo’n 23,8 miljard dollar.
- Xiaomi was een van de eerste techbedrijven die er in slaagde om de dominantie van de grote spelers op de smartphonemarkt deels te doorbreken. Het deed dat met goedkope smartphones die toch een redelijk hoge kwaliteit konden leveren aan gebruikers.
- Voorheen maakte het MIUI-systeem (Mi User Interface) van Xiaomi furore op de markten. Dat was een eigen brouwsel van het Android-besturingssyteem dat bijzonder personaliseerbaar was en open stond voor verdere aanpassingen.
- De eerste smartphone van Xiaomi, de Mi 1, werd binnen 34 uur na zijn aankondiging 300.000 keer op voorhand besteld in China.
- Op enkele jaren tijd werd Xiaomi met zijn democratisch geprijsde smartphones en handig besturingssysteem de topverkoper van smartphones in China.
- In 2018 drong Xiaomi pas de Europese markt binnen. Tegen 2019 lanceerde het Chinese bedrijf drie smartphones op de Belgische markt.
De duizendpoot van innovatie:
- Vooral binnenlandse rivalen beginnen te knauwen aan het succes van Xiaomi. Spelers zoals Hauwei, OPPO, Vivo en BBK Electronics beginnen het marktaandeel van Xiaomi op te slokken.
- ‘Xiaomi wou nooit exclusief een producent van smartphones zijn’, zegt Lei in 2016 tegen staatskrant China Daily. ‘Ons doel is om kwaliteitsvolle producten tegen een lage prijs aan te bieden’.
- Vanaf 2016 begint het bedrijf zich te focussen op lifestyle-producten zoals draagbare smart-toestellen, maar ook waren zoals bagage en zelfs paraplu’s. De rijstkokers en luchtfilters van Xiaomi boeren ook goed op de binnenlandse markt.
- Eind maart kondigde Xiaomi aan dat het tegen 2023 ook zijn eerste elektrische auto wil afleveren.
- Vorig jaar onthulde het bedrijf ook een OLED-tv die het op de markt zal brengen tegen een schappelijk prijskaartje van 2.000 dollar.
- Xiaomi kijkt ook steeds meer buiten China. Hoewel het in eigen land nog steeds het meeste winkels telt (zo’n 1.800), zette het in 2018 een Guinness World Record door het meeste winkels tegelijk te openen in India. In november gingen daar 500 Xiaomi-winkels op dezelfde dag open. Over de hele wereld telt Xiaomi ongeveer 6.000 verkooppunten.
- De dag van vandaag biedt Xiaomi meer dan 40 verschillende producten aan in haar winkels, en die zijn zeker niet allemaal tech-gerelateerd.
Xiaomi blijft voorlopig nog steeds een reus in smartphones en levert volgens StatCounter in India zelfs de meest gebruikte smartphones af. Maar het bedrijf blijft koortsachtig experimenteren.
Zo probeerde Xiaomi aan zijn MiTalk messenger-app recent ook live audio-features toe te voegen, waarmee het dan wou concurreren met het sociale mediaplatform Clubhouse. Die laatste is wel verbannen in China, wat de plannen van Xiaomi op dat gebied wel eens serieus in de war kan sturen.