Tesla Optimus-robot vertraagd door Chinese exportbeperkingen voor zeldzame aardmetalen


Key takeaways

  • China’s exportbeperkingen voor zeldzame aardmetalen hebben gevolgen voor de bouw van de Optimus-robots.
  • Elon Musk erkent de “magneetkwestie” die de productietijdlijnen van de Optimus belemmert.
  • Tesla probeert zijn afhankelijkheid van LFP-batterijcellen uit China te verminderen door lokale productie en niet-Chinese leveranciers.

Het ambitieuze mensachtige robotproject van Tesla, Optimus, heeft te kampen met aanzienlijke vertragingen als gevolg van de recente exportbeperkingen van China voor zeldzame aardmetalen. Deze beperkingen, die zijn opgelegd als reactie op de Amerikaanse invoerheffingen, zijn van invloed op cruciale onderdelen zoals magneten die nodig zijn voor de constructie van de robots. Elon Musk, CEO van Tesla, erkende de “magneetkwestie” tijdens een recente earnings call en legde uit dat het verkrijgen van exportvergunningen van het Chinese Ministerie van Handel enkele maanden kan duren, waardoor de productietijdlijnen van Optimus aanzienlijk worden belemmerd.

Optimisme en opschalingsplannen

Ondanks deze uitdagingen blijft Musk optimistisch over het bereiken van het aanvankelijke doel om tegen het einde van het jaar duizenden Optimus robots te produceren en op te schalen naar 1 miljoen eenheden tegen 2030. Hij benadrukte echter dat de voortgang van het project afhangt van de tijdige beschikbaarheid van alle benodigde onderdelen. Het eerste Optimus-prototype van Tesla werd in 2022 onthuld, en Musk gelooft dat deze robots voor algemeen gebruik, die ontworpen zijn voor gevaarlijke, repetitieve of alledaagse taken met behulp van geavanceerde AI, het potentieel hebben om Tesla’s voertuigactiviteiten na verloop van tijd in belang te overtreffen.

Bredere gevolgen en verzachtende maatregelen

Behalve op Optimus, ging Musk ook in op de bredere impact van de tarieven op de energieactiviteiten van Tesla, waarbij hij aangaf dat deze onevenredig hard zouden worden getroffen door de afhankelijkheid van LFP (lithiumijzerfosfaat)-batterijcellen uit China. Om deze afhankelijkheid te verminderen, is Tesla bezig met het opzetten van faciliteiten voor de lokale productie van LFP-batterijcellen in de VS en is het bedrijf actief op zoek naar niet-Chinese leveranciers, hoewel dit proces tijd zal kosten.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.