Ook Aston Martin kijkt reikhalzend uit naar nieuwe avonturen James Bond

De Britse autobouwer Aston Martin heeft een eerste belangrijke stap gezet naar de heropleving. Dat heeft Lawrence Stroll, voorzitter van de Britse constructeur, gezegd in een commentaar op de resultaten die Aston Martin gedurende het eerste kwartaal heeft laten optekenen.

Aston Martin heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 1.353 auto’s verkocht. Tijdens de eerste drie maanden van vorig jaar was een verkoop van 578 exemplaren gemeld. Stroll verwacht ook over het hele jaar een verdere toename van de verkoop. Aston Martin rekent daarbij eveneens op steun van de nieuwe film rond de fictieve spion James Bond.

Vooruitgang

Aston Martin boekte tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 224,4 miljoen pond. Dat is 153 procent meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het verlies kon van 110 miljoen pond tot 42 miljoen pond worden teruggebracht.

‘Deze resultaten weerspiegelen een sterke groei die in alle geografische regio’s, vooral in Amerika en China, kon worden opgetekend’, aldus het bedrijf. ‘Het bedrijfsverlies werd van 68 miljoen pond tot 15 miljoen pond herleid. Dat was het gevolg van onder meer een betere verkoop, de implementering van kostenbesparende maatregelen en gunstige wisselkoersen.’

‘Aston Martin heeft sinds zijn rampzalige beursgang een verschrikkelijke tijd doorgemaakt’, aldus de Britse krant The Guardian. ‘Sinds zijn notering aan de London Stock Exchange drie jaar geleden heeft de autobouwer 680 miljoen pond aan waarde verloren. De resultaten van het voorbije kwartaal zijn volgens de onderneming echter de eerste stap naar een succesvolle revitalisering van het merk.’

‘Ik ben zeer verheugd met de grote vooruitgang die we boeken’, benadrukte ook Lawrence Stroll, de Canadese miljardair die vorig jaar met een investering van 500 miljoen pond de controle over Aston Martin overnam en Daimler als grootaandeelhouder van de Britse autobouwer binnenbracht.

‘Deze resultaten bieden uitstekende vooruitzichten om onze doelstellingen op middellange termijn te bereiken. De aandeelhouders hebben een groot vertrouwen in het toekomstige succes van het bedrijf. We zijn er vast van overtuigd dat we Aston Martin tot een van de grootste luxe automerken van de wereld kunnen transformeren.’

James Bond

Het bedrijf verwijst naar de grote interesse die voor het model DBX SUV blijkt. Het model, waarmee Aston Martin zijn debuut in de suv-sector maakte, was het voorbije kwartaal verantwoordelijk voor 55 procent van de totale omzet van de onderneming. Vooral in China geniet het model een grote populariteit.

Aston Martin wil dit jaar minstens 6.000 wagens verkopen. Daarbij rekent de autobouwer ook op een aanzienlijke marketingimpuls van de wereldwijde lancering van de nieuwe bioscoopfilm rond spion James Bond. Aston Martin is immers de favoriete auto van het personage.

Aston Martin wijst er ook op initiatieven te hebben genomen om het aantal onverkochte exemplaren bij de dealers te verminderen. Die inspanningen moesten helpen om de exclusieve uitstraling van van het merk te herstellen. Die strategie heeft volgens het bedrijf zijn vruchten afgeworpen. De gemiddelde verkoopprijs kon immers van 113.000 pond naar 149.000 pond worden opgevoerd.

Over drie tot vier jaar wil Aston Martin een verkoop van 10.000 exemplaren bereiken. Dat zou tot een omzet van 2 miljard pond moeten leiden.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.