Juwelenverkoper Pandora keert natuurlijke diamant de rug toe

De Deense juwelenverkoper Pandora zal in de toekomst alleen nog gebruikmaken van diamanten die in laboratoria zijn vervaardigd. Dat heeft Alexander Lacik, chief executive van Pandora, gezegd ter gelegenheid van de lancering van een nieuwe collectie kunstmatige diamanten.

Pandora wil daarmee naar eigen zeggen een bijdrage leveren tot een transformatie van de markt voor diamant-juwelen met betaalbare en duurzaam vervaardigde producten. Pandora maakte vorig jaar 85 miljoen juwelen en verkocht ook 50.000 diamanten.

Gewapende conflicten

Alexander Lacik benadrukt daarbij dat Pandora voor de samenstelling van zijn portfolio niet langer op het aanbod van mijnbouwers beroep zal doen. Door deze beslissing kan de juwelenverkoper naar eigen zeggen de ecologische voetafdruk van zijn bevoorradingsketen gevoelig verkleinen.

Bovendien hoeft men zich bij de productie van kunstmatige diamanten ook niet langer ethische vragen te stellen over de herkomst van de aanvoer. De sector worstelt immers al decennia met het probleem van de handel in bloeddiamanten, die worden gebruikt om in verschillende Afrikaanse landen burgeroorlogen en andere gewapende conflicten te financieren.

Kunstmatige diamanten vormen voor die problemen een mogelijke oplossing. Gevreesd werd echter dat deze productie ten koste zou gaan van de uitstraling van schaarste, waardoor ook niet langer op een dure exclusiviteit gerekend zou kunnen worden. Er kon de voorbije periode echter worden vastgesteld dat onder meer de millennials een toenemende interesse in kunstmatige diamanten laten blijken.

Toegankelijk

‘De opkomst van de kunstmatige diamant heeft ervoor gezorgd dat het product voor iedereen toegankelijk is geworden’, merkt Alexander Lacik op. Dart heeft ook diamantproducent De Beers geïnspireerd om zijn tegenkanting tegen de laboratoriumproductie op te geven.

De prijzen van de kunstmatige diamant hebben sinds de koerswijziging van De Beers drie jaar geleden een sterke daling getoond. Een rapport van consulent Bain & Company wijst er daarbij op dat een artificiële diamant inmiddels tien keer goedkoper is dan een natuurlijke steen die door mijnontginning is gewonnen.

Fysiek, chemisch en optisch is er tussen beide trouwens geen enkel verschil. Pandora zegt te verwachten dat de markt voor kunstmatige diamanten ook in de toekomst een verdere toename zal kennen. De Deense juwelenverkoper is daarbij van mening dat de verkoop in de sector een sterkere groei zal tonen dan de gemiddelde diamantmarkt.

(tb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.