Vindevogel en Filliers verrassen met alcoholvrije gin

Het ginmerk Copperhead, een project van serieel ondernemer Yvan Vindevogel en graanstokerij Filliers, pakt uit met een niet-alcoholische variant. Dat wordt al de tweede alcoholvrije gin van Vlaamse makelij.

Vindevogel en Filliers maken zich sterk dat de alcoholvrije gin ‘nauwelijks te onderscheiden is van de echte gin.’ Zelfs het branderige effect is nagemaakt. ‘Dat kan je imiteren door de juiste kruiden te gebruiken. Dit is pure alchemie, maar ik doe niets liever. Alleen heeft het me wel verrast dat het ons twee jaar heeft gekost’, zegt Vindevogel in Het Laatste Nieuws.

Net als bij de originele Copperhead, gelanceerd in 2014, begint het proces bij het inweken van kruiden. Na een fermentatieproces worden extracten van hoge kwaliteit toegevoegd om de smaak af te ronden. Het mengsel wordt daarna gedistilleerd in koperen potten. Op het einde van de rit is alle alcohol uit de drank verdwenen.

Het is al de tweede alcoholvrije gin van Vlaamse makelij, na Nona June van de jonge Gentse onderneemster Charlotte Matthys. Na Nona June, beschikbaar in meer dan 10 landen, kan nu ook de alcoholvrije Copperhead aan een internationale veroveringstocht beginnen. Voor corona haalde Copperhead, dat in 25 landen verkocht wordt, een jaaromzet van 4 miljoen euro.

Serieel ondernemer Vindevogel stond met Marc Coucke mee aan de wieg van Omega Pharma, is eigenaar van het bekende Kortrijkse hotel Damier en bouwde de voorbije jaren een imperium in farma- en schoonheidsproducten uit.

Lees ook: Drankensector wil alcoholgebruik minderjarigen sterker bestrijden

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.