Twee Zuid-Koreaanse producenten van batterijen voor elektrische voertuigen zijn dit weekend tot een akkoord gekomen om hun juridisch geschil over intellectuele eigendom te schikken voor 1,8 miljard dollar. Dat is goed nieuws voor de globale toeleveringsketen van elektrische wagens.
Het dispuut bedreigde namelijk de plannen van onder meer Ford en Volkswagen om meer in te zetten op elektrische modellen. Onrechtstreeks verstoorde het zo ook de klimaatambities van Amerikaans president Joe Biden.
De Amerikaanse handelsregulator (ITC) plakte namelijk een importban voor de komende 10 jaar op de batterijen van de Zuid-Koreaanse industriereus SK Innovation. Dat dreigde de uitrol van een elektrische pick-uptruck van Ford en een SUV van Volkswagen te bemoeilijken. De nieuwe elektrische vlaggenschepen van de automakers zouden volgend jaar in de VS in productie gaan met batterijen van SK.
In een geschil over het stelen van handelsgeheimen ging SK Innovation akkoord om in een minnelijke schikking omgerekend 1,5 miljard euro te betalen aan concurrent LG Chem, net op tijd om de importban af te wenden. Beide bedrijven stonden onder zware druk van de Amerikaanse en Zuid-Koreaanse autoriteiten om tot een overeenkomst te komen. Indien het bedrijf de komende 10 jaar effectief geen batterijen had mogen leveren aan de VS, zou het zijn batterij-afdeling waarschijnlijk opgedoekt hebben.
De aandelen van beide bedrijven gingen fors de hoogte in na de bekendmaking van het akkoord. Op het moment van schrijven staat het aandeel van SK Innovation 12,18 procent in het groen, LG Chem begon de handelsdag met 4,25 procent winst.
(tb)