Singapore wordt – voorlopig – wereldleider in cruises

Singapore is momenteel goed voor een derde van alle cruises ter wereld, weet het toerisme-orgaan van de stadstaat. De reden hiervoor is het daverende succes van zijn ‘cruises to nowhere’ in deze tijd van wereldwijde crisis in de cruisesector.

De Zuidoost-Aziatische stadstaat is in november begonnen met zogenaamde round trips op luxeschepen, die geen aanloophaven hebben en slechts een paar dagen duren. Singapore heeft sinds vorig jaar relatief weinig binnenlandse Covid-gevallen gekend.

De cruises in Singapore zijn alleen toegankelijk voor de 5,7 miljoen inwoners van het land. Deze kunnen het piepkleine land niet verlaten in hun vrije tijd en in plaats daarvan nemen ze genoegen met staycations en zelfs indoor kamperen.

De cruises hebben volgens het Singapore Tourism Board ongeveer 120.000 passagiers geregistreerd. Ze worden uitgevoerd op een lagere capaciteit, met strenge gezondheidsprotocollen. Het bureau voor toerisme zei dat het zijn aandeel in de wereldwijde cruises berekende aan de hand van gegevens van de Cruise Lines International Association (CLIA).

Caribisch gebied

Sommige cruises vanuit het Caribisch gebied zullen naar verwachting vanaf juni worden hervat. Dit terwijl de Amerikaanse Centers for Disease strikte beperkingen heeft gehandhaafd op het hervatten van cruises vanuit de Verenigde Staten.

Genting Cruise Lines en Royal Caribbean zijn eind vorig jaar begonnen met hun proefcruises.

Niet lang koploper

STB-CEO Keith Tan zei tegen Reuters dat Singapore niet verwachtte lang wereldwijde koploper te zijn op het vlak van cruises.

‘Ik denk zeker dat er in de komende maanden meer cruises zullen worden aangeboden in het Caribisch gebied en ook in het Middellandse Zeegebied’, aldus Tan.

De toerisme-industrie van Singapore is hard getroffen door de pandemie: het aantal bezoekers is vorig jaar met bijna 86 procent gedaald tot 2,7 miljoen.

(tb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.