Vorige week toonde de opstopping van het Suezkanaal hoe fragiel onze globale leveringsketen wel niet is. Nu de Ever Given eindelijk weg kon drijven, zijn de problemen nog lang niet van de baan. De blokkade, die ongeveer een week duurde, heeft een heleboel tekorten van goederen veroorzaakt, wat een stortvloed aan legale eisen van boze klanten kan ontketenen en de druk op de wereldhandel verder zal opvoeren.
Er wordt door verschillende scheepvaartmaatschappijen gevreesd dat er een stortvloed van juridische eisen voor schadevergoedingen zit aan te komen. Zo’n 12 procent van de wereldwijde levering van goederen werd vorige week namelijk verstoord door de opstopping van het Suezkanaal.
Het containerschip Ever Given, van de Taiwanese transporteur Evergreen Line, was vast komen te zitten in de volledige breedte van het kanaal, die fungeert als de poort van Azië en Oost-Afrika naar Europa.
Nu het kanaal terug ‘open for business’ is, kunnen we de economische en juridische schade pas echt beginnen inschatten.
Bederfelijke goederen
‘De legale problemen zijn gigantisch. Er trokken door het kanaal elke dag schepen die verschillende goederen vervoerden, gaande van olie, graan, zaken zoals koelkasten en ook bederfelijke goederen,’ zei Alexis Cahalan, een Australische expert in transportrecht, in een interview met persagentschap Bloomberg. Elke dag werden er zo’n 1 miljoen vaten olie door het kanaal geloodst.
De verschillende bedrijven die een week lang moesten wachten op hun levering of hun bestelde eten in rook hebben zien opgaan, kunnen nu wel eens komen aankloppen voor een fikse vergoeding. ‘De ware omvang van die juridische schade zal nog enige tijd onbekend zijn,’ zei Cahalan.
421 schepen in de wachtrij
Door de opstopping van verschillende dagen, groeide het aantal schepen in de wachtrij van het kanaal genadeloos aan. In totaal stonden er 421 containerschepen in de wachtrij tegen dat de Ever Given terug kon varen. Normaal varen er elke dag zo’n 50 schepen door het kanaal. Dat getal liep de laatste dagen dus enorm op.
Deze logistieke operatie in goede banen doen leiden en beslissen wie eerst zal mogen doorvaren; het zal geen makkelijke klus voor de Egyptenaren worden.
Lees ook: Het Suezkanaal: bijna 3.000 jaar in de maak en geblokkeerd in een paar seconden
(lb)