Japanse miljardair zoekt acht mensen voor tripje naar de maan

Een Japanse miljardair zoekt acht mensen om hem te vergezellen op een reis rond de maan. Iedereen kan meedoen om een zitje in de SpaceX-capsule te veroveren. 

‘Ik wil dat mensen met allerlei achtergronden meedoen’, zei Yusaku Maezawa in een video op Twitter. De ondernemer deelde ook een link waar mensen van overal ter wereld kunnen solliciteren. U hoeft niet eens diep in de buidel te tasten voor de ruimtevlucht: Maezawa betaalt de hele reis uit eigen zak. 

Twee criteria

De zogeheten dearMoon-missie is gepland voor 2023 en zal passagiers rond de maan sturen aan boord van een Starship, een nieuwe raket van ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het project werd voor het eerst aangekondigd in 2018 met de oorspronkelijke bedoeling om kunstenaars mee te nemen op de reis. 

Maar nu moeten kandidaten van Maezawa aan slechts twee criteria voldoen: ze moeten om het even welke activiteit uitoefenen ‘om andere mensen en de maatschappij op de een of andere manier te helpen’ en ze moeten ‘bereid zijn andere bemanningsleden te steunen die dezelfde doelen hebben’. ‘Ik heb alle zitplaatsen gekocht, dus het wordt een privérit’, voegde hij eraan toe.

Excentrieke miljardair

Begin vorig jaar haalde Maezawa, die zijn fortuin vergaarde met de oprichting en verkoop van de online modewinkel Zozo, de krantenkoppen. De miljardair kondigde toen aan dat hij op zoek was naar een vriendin, die hij wilde meenemen op de reis rond de maan. Die zoektocht moest het onderwerp vormen van een realityshow. Meer dan 27.000 vrouwen hadden zich aangemeld, maar de zoektocht werd uiteindelijk gestaakt omwille van persoonlijke redenen.

In 2018 ging Maezawa de geschiedenis in als de eerste ruimtetoerist die kaartjes kocht bij Elon Musk, de oprichter en topman van Tesla en SpaceX. De prijs die de steenrijke Japanner bereid was te betalen voor zijn ticket naar de ruimte is niet bekend, maar volgens Musk ging het om ‘een hoop geld’. De missie zou de eerste bemande maanvlucht worden sinds 1972. (evb)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.