Autogroep Volkswagen ziet verkoop in september weer aanzwengelen, met dank aan China

Het Duitse autoconcern Volkswagen heeft tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een grote impact ervaren van de coronapandemie, maar tijdens het derde kwartaal konden er duidelijke tekenen van herstel worden vastgesteld. In China is zelfs weer groei.

Dat meldde Volkswagen bij de presentatie van de kwartaalcijfers van de groep. De achteruitgang van de omzet, winst en leveringen was volgens het concern op het einde van het derde kwartaal dan ook al beduidend gematigder dan na de eerste jaarhelft.

Marktaandeel

Volkswagen boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 61,4 miljard euro. Dat vertegenwoordigde een daling met 3,4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Over de eerste negen maanden van het jaar was er nog sprake van een inkrimping met 16,7 procent tot 155,5 miljard euro.

De winst over het derde kwartaal viel van 4 miljard euro terug tot 2,8 miljard euro. Na negen maanden was er sprake van een winst van 1,4 miljard euro, tegenover een positief resultaat van 8,6 miljard euro dezelfde periode vorig jaar. 

Het Duitse concern verkocht tijdens de eerste negen maanden van dit jaar 6,5 miljoen auto’s. Dat is een daling met 18,7 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Ondanks die achteruitgang kon de Volkswagen Group zijn wereldwijd marktaandeel met 0,4 procentpunt tot 13,0 procent opvoeren.

Nagenoeg alle merken van de groep moesten na negen maanden een verkoopdaling melden. De enige uitzondering was Bentley, dat een stijging met ruim 5,3 procent tot 7.610 exemplaren kon melden.

China

De cijfers voor het derde kwartaal laten hoopvolle signalen zien. Tijdens dat kwartaal was er in de groepsverkopen sprake van een terugval met slechts 1,1 procent. De maand september leverde al een groei met 3,3 procent op tegenover dezelfde maand vorig jaar.

Volkswagen kon bij de positieve resultaten over het derde kwartaal vooral rekenen op de Chinese markt, waar een groei met 3 procent kon worden gemeld tegenover dezelfde periode vorig jaar.

De Chinese autoverkoop kende tijdens het derde kwartaal van dit jaar een sterke heropleving. Er werden daarbij verkopen gemeld die dicht bij de cijfers uit de periode voor de uitbraak van de coronapandemie komen. Omdat China een belangrijk aandeel in de verkopen van de Duitse groep vertegenwoordigt, liet de sterke groei van de Chinese automarkt zich ook in de cijfers van Volkswagen voelen. 

Kostenreducties

‘De tegenmaatregelen die wereldwijd werden genomen om kosten te besparen en de liquiditeit veilig te stellen, hadden bovendien op de cijfers van het derde kwartaal een even grote impact als de aanhoudende verbetering die op een aantal belangrijke afzetmarkten kon worden gemeld’, aldus Volkswagen.

Onder meer de uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling vielen tijdens de eerste negen maanden van dit jaar met 4,7 procent tot 10,2 miljard euro terug.

Volkswagen zegt te verwachten dat ook het volledige jaar met een beduidend lagere omzet zal worden afgesloten. ‘De winst zal eveneens ver onder het niveau van vorig jaar blijven,’ aldus de autobouwer. Volkswagen zegt echter wel nog altijd te verwachten dat het jaar een positief resultaat zal opleveren.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.