Succes online verkoop zorgt bij Tesco voor 16.000 nieuwe banen

De Britse supermarktconcern Tesco creëert 16.000 nieuwe arbeidsplaatsen. De uitbreiding van het personeelsbestand moet het bedrijf helpen de toenemende online verkopen helpen opvangen. Dat heeft het bedrijf gemeld.

Daarbij wijst de directie erop dat de online verkoop van Tesco wegens de coronapandemie een uitzonderlijke groei kende. De coronacrisis leidde immers tot een lockdown, die vele consumenten aanzette om van thuis uit te winkelen.

De nieuwe banen komen trouwens bovenop de 4.000 arbeidsplaatsen die al sinds het begin van de coronacrisis bij Tesco werden gecreëerd. 

Interims

Bij de nieuwe arbeidsplaatsen gaat het om 10.000 orderpickers en 3.000 bezorgers. De overige aanwervingen zijn bedoeld voor de versterking van het personeelsbestand van de winkels en de distributiecentra.

Volgens Tesco zullen een groot deel van de nieuwe arbeidscontracten worden toegewezen aan de tijdelijke werknemers die sinds de start van de pandemie bij de Britse retailer aan de slag zijn gegaan. Sinds de uitbraak van de coronacrisis heeft Tesco al 47.700 interimkrachten moeten aanwerven.

Tesco, de grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, zegt trouwens dat er de volgende maanden nog meer banen zouden kunnen bijkomen. De retailer wijst erop momenteel bijna 1,5 miljoen online klanten te hebben. Sinds het begin van de crisis is dat klantenbestand met 600.000 eenheden gegroeid.

Omzet

Het aandeel van de online verkoop in de totale omzet nam bij Tesco van 9 procent tot 16 procent toe. De volledige omzet uit online verkoop zal dit jaar volgens Tesco uitkomen op 5,5 miljard pond, tegenover 3,3 miljard pond vorig jaar.

Ondanks de afbouw van de coronamaatregelen, houdt volgens Jason Tarry, topman van Tesco in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, de online activiteit stand. ‘De nieuwe banen zullen Tesco toelaten om te beantwoorden aan de online vraag op lange termijn,’ beklemtoont Tarry.

Meer