Tegenover vorig jaar werden er in de eerste zeven maanden van dit jaar 15 procent minder Tesla’s ingeschreven in ons land. Dat schrijft de krant De Tijd op basis van cijfers van automobielfederatie Febiac.
Eerst het goede nieuws. Van januari tot en met juli schreven Belgen 6.055 zuiver elektrische wagens in, wat overeenkomt met een stijging van 18 procent op jaarbasis. Het marktaandeel van elektrische auto’s op batterijen bereikt daarmee een marktaandeel van 2,3 procent, en dat is een record.
Het is alleen niet Tesla, de meest waardevolle autobouwer ter wereld, die daar verantwoordelijk voor is. Waar het bedrijf van Elon Musk in 2019 nog 42 procent van de elektrische automarkt in handen had, is dat nu slechts 28 procent van de totale verkoop.
Hoewel Tesla’s Model 3 in absolute aantallen de bestverkochte elektrische wagen blijft, zit er stevige concurrentie aan te komen. In de eerste zeven maanden van dit jaar werden er 1.691 Tesla’s ingeschreven, waarvan 1.194 exemplaren van het Model 3. De eerste achtervolger is de Renault Zoe, die het aantal inschrijvingen met een derde zag stijgen tot 624 wagens. Ook de Audi E-tron telde een kwart meer inschrijvingen, tot 615 exemplaren.
Lees ook: Subsidiebonanza slaat door: elektrische Renault is nu gratis in Duitsland
Volgens waarnemers zijn de activiteiten van Tesla in verschillende Europese landen op de terugweg. Vakblad Automotive News schrijft dat de verkoop in Europa met 18 procent daalde, hoewel de totale verkoop van elektrische wagens in de eerste zes maanden van dit jaar juist met 34 procent stijgt. Er wordt hier en daar ook aangehaald dat Tesla in het tweede coronakwartaal een puike prestatie neerzette, door slechts 5 procent minder wagens af te leveren.
Lees ook: De bestverkopende elektrische auto in Europa is geen Tesla