Argenta stuurt ambities wat bij: nu ook betalende rekeningformules

De Antwerpse spaarbank die al jaren uitpakt met kosteloze bankdiensten, lanceert volgend jaar drie nieuwe en betalende rekeningformules. Dat schrijft De Tijd vrijdag.

Het is nog onduidelijk hoe de nieuwe formules er precies zullen uitzien. Uiterlijk tegen eind dit jaar wil de bank de functionaliteiten vastleggen en de prijs bepalen. Uit werkdocumenten blijkt dat gedacht wordt aan twee formules van ongeveer 3 of 5 euro per maand. In ruil krijgt de klant twee kredietkaarten met een hogere limiet dan in de gratisvariant. Wie 5 euro wil neertellen, zou er ook verzekeringsdiensten voor problemen bij onlineaankopen bij krijgen.

‘De inhoud en de prijs van die pakketten staan nog niet vast. Alles kan nog schuiven’, zegt commercieel directeur Inge Ampe in de krant. Ze benadrukt dat Argenta van plan is om de kosteloze rekeningformule te behouden. De bank staat bij prijsbewuste klanten bekend om haar uitgebreide gratis zichtrekening. ‘We verwachten dat 85 procent van onze klanten bij dat gratis aanbod blijft. Gratis zit in ons DNA en dat gaan we niet veranderen.’

Gratiscultuur nog mogelijk?

Toch beseft Argenta dat het onhoudbaar wordt om volledig op het gratis-elan voort te gaan. ‘Als we ooit nieuwe betaaldiensten zoals Google Pay of Apple Pay willen aanbieden, zijn we verplicht die techbedrijven daarvoor te betalen’, stelt Ampe. ‘Zoiets kunnen we moeilijk in ons gratis aanbod opnemen.’ Een rondvraag bij de klanten leert dat een deel van hen bereid is te betalen voor die bijkomende diensten, geeft de commercieel directeur nog mee.

Argenta en de onlinebank Keytrade zijn de enige Belgische banken die nog een uitgebreide gratis rekening aanbieden. Alle anderen hebben de voorbije jaren tarieven opgetrokken of gratis rekeningen betalend gemaakt. Vorig jaar gaf Argenta-topman Marc Lauwers al te kennen dat de bank zou onderzoeken of alle betalingsverkeer in de toekomst gratis kan blijven.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.