De Nederlandse brouwer Heineken heeft tijdens de eerste helft van dit jaar duidelijk de impact van de wereldwijde coronacrisis ervaren. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf bekend heeft gemaakt. Heineken verkocht tijdens de voorbije maanden daardoor 11,5 procent minder bier dan het tweede kwartaal vorig jaar.
De omzet van de Nederlandse brouwer viel met 16,4 procent terug. Die achteruitgang leverde Heineken uiteindelijk een verlies op van 300 miljoen euro. Het bedrijf wijst daarbij wel op een afschrijving van 550 miljoen euro op zijn patrimonium in de boeken te hebben ingeschreven.
Er kon vooraf worden verwacht dat Heineken, net zoals de andere grote brouwers, over de voorbije maanden weinig goede prestaties zou laten optekenen. Tijdens de lockdown werden cafés en restaurants tot een massale sluiting gedwongen. De bierverkoop viel daardoor op een bijzonder laag niveau terug. Dat verlies kon onmogelijk door de thuisconsumptie worden gecompenseerd.
Herstel
Onder meer in Noord-Amerika en Latijns-Amerika werden de verkopen van Heineken zwaar geraakt. Dat was echter ook het geval in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Het openbare leven in Mexico en Zuid-Afrika viel volledig stil.
Daarentegen kon in Azië opnieuw het begin van en herstel worden opgemerkt. Vooral in Vietnam kende de Nederlandse brouwer een sterke groei. Ook de vraag naar het alcoholvrij bier kende een sterke toename. Het Nederlandse concern wijst er bovendien op dat ook elders in de wereld op het einde van het tweede kwartaal opnieuw een groeiende activiteit kon worden gemeld.
Om de impact van de coronacrisis te kunnen opvangen, heeft Heineken ook al een aantal maatregelen genomen. Onder meer werden een aantal kostenbesparingen doorgevoerd.
Het Nederlandse bedrijf zegt bovendien door zijn sterke balans en beschikbare kredietlijnen sterk gewapend te zijn om een dergelijke tegenslag te verwerken. Heineken zegt dit jaar ook geen reorganisaties meer te zullen doordrukken.