Zowat de helft van de Belgische consumenten zal de komende tijd het openbaar vervoer vermijden, wegens Covid-19-besmettingsgevaar. Dat blijkt uit onderzoek van consultancykantoor Deloitte.
Opnieuw het openbaar vervoer gebruiken, met mondmasker? 43 procent van de Belgische consumenten doet dat de komende dagen liever niet. De grote boosdoener is uiteraard de coronacrisis. Wie het openbaar vervoer gebruikte, is bang om er toch een besmetting met Covid-19 op te lopen.
Tweede golf
De Belgen zijn daar niet alleen in. Deloitte ondervroeg een 3.000-tal mensen in Europa. Ook daar is men niet happig om opnieuw het openbaar vervoer te nemen. In Duitsland ziet 46 procent zichzelf niet snel op een bus stappen. In Frankrijk is 54 procent niet overtuigd. In landen waar de Covid-tol hoger lag, zijn inwoners nog banger. In Spanje zal 64 procent minder of niet het openbaar vervoer nemen. In Italië gaat het om 68 procent. Een tweede golf van het virus in eigen land zal waarschijnlijk nog minder mensen de drempel laten overstappen.
Volgens het onderzoek van Deloitte, dat ook 40 belangrijke spelers in de mobiliteitssector ondervroeg, ziet de situatie op lange termijn er nog slechter uit. 73 procent van de bedrijven denkt namelijk dat de impact van Covid-19 binnen de 2 tot 3 jaar nog voelbaar zal zijn.
Zowat twee derde van de mobiliteitsspelers denkt ook meteen dat er tijdens die periode dan ook minder mensen het openbaar vervoer zullen gebruiken. Er is maar een logische winnaar: de auto. Zelfs vandaag is al 90 procent van het normale autoverkeer op de baan. Daar zou dus nog wat extra volk bij kunnen komen.
Flexibel werken, flexibel pendelen
Aled Walker, topman mobiliteit bij Deloitte, zegt: ‘Voor de herstart van de economie is het cruciaal dat mensen zich op een veilige manier kunnen blijven verplaatsen. Er bestaat echter een risico op
meer files tenzij er aangepaste initiatieven worden genomen, bijvoorbeeld om te garanderen dat flexibel werken een essentieel aspect wordt van ‘the next normal’. Gelukkig is de helft van de organisaties in het mobiliteitsecosysteem het ermee eens dat er acties kunnen worden ondernomen om een verdere toename van de files te voorkomen.’
Dat nieuwe normaal, dat lijkt vooral een pleidooi voor meer fietsen en speed-pedelecs, gedeeld of niet. Al denkt 90 procent van de bedrijven dat er ook overheidsinvesteringen moeten komen om die shift naar de fiets te stimuleren. Fietssnelwegen, betere fietspaden en slimme heffingen in de file kunnen daar een oplossing voor bieden.