H&M sluit wereldwijd 170 winkels

De Zweedse modeketen H&M gaat aan een sneller tempo winkels sluiten, omdat meer en meer consumenten sinds de coronapandemie online shoppen.

Vrijdag maakte H&M bekend dat het in het tweede kwartaal een nettoverlies van net geen 5 miljard Zweedse kronen (477 miljoen euro) geleden had. Bekeken over het volledige boekjaar, dat eindigde op 31 mei, lag de omzet van H&M 24 procent lager. Wel steeg de online verkoop in maart, april en mei met 32 procent. ‘Het is duidelijk dat de snelle verandering van het klantengedrag door de pandemie de digitalisering van de modehandel zal versnellen’, zei CEO Helena Helmersson.

‘Om hieraan tegemoet te komen, blijven we onze organisatie aanpassen en onze werkwijzen verbeteren, wat ons flexibeler en efficiënter zal maken’, klonk het. H&M schakelt dus een tandje hoger in het definitief sluiten van fysieke winkels. Het is de bedoeling om dit jaar nog 170 vestigingen te laten verdwijnen, dat zijn er 40 meer dan initieel gepland. Naast H&M an sich is de Zweedse groep ook moeder van Cos, & Other Stories en Weekday. Het is onduidelijk welke merken getroffen zullen worden door de sluitingen.

Banen verdwijnen?

H&M staat absoluut niet alleen met deze beslissing. Eerder deze maand maakte Inditex, de Spaanse groep boven kledingketens Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius en Zara Home, de intentie bekend om wereldwijd 1.000 tot 1.200 winkels te sluiten. Er gaan daarbij geen jobs verloren.

Het is onduidelijk of er banen op de helling staan bij de Zweedse modegroep. Ook is het nog niet geweten of er winkels in België verdwijnen. In 2019 waren er van het voornaamste merk, H&M, 96 winkels aanwezig in België. Vorig jaar speelde H&M al met het idee om twee van zijn drie winkels op de Antwerpse Meir te sluiten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.