The flight to quality: Beurswaardering Apple nu groter dan het bbp van exportreus Zuid-Korea

Het Amerikaanse techbedrijf Apple doorbrak eerder deze maand de grens van 1.500 miljard dollar beurskapitalisering op de Nasdaq. Mocht de onderneming van wijlen Steve Jobs een land zijn dan rangschikte haar economie vandaag ergens tussen grondstoffenreus Australië en exportreus Zuid-Korea.

Midden 2018 had het bedrijf de grens van de 1.000 miljard dollar al doorbroken. Het positioneerde zich toen op het niveau van Indonesië. Hoe lang nog vooraleer het bedrijf uit Cupertino zich qua beurskapitalisering op het niveau van de 10 grootste economieën ter wereld rangschikt? De nummer tien in die lijst is vandaag Canada, met een bbp van 1.720 miljard dollar.

Van staatsobligaties naar techaandelen: de flight to quality

Wie vandaag een aandeel Apple koopt heeft weinig te vrezen. Het bedrijf is een multinational, zijn producten zijn overal ter wereld gegeerd en het beschikt over een gediversifieerd portfolio aan producten (iPhone, iPad, AppleWatch, Mac,…) en diensten (Apple tv, Apple Pay, Apple Music, Apple App Store,…).

Het aandeel Apple kan op elk moment makkelijk worden verkocht en heeft zich zo de status van veilige haven toegemeten. Hetzelfde kan gezegd worden van andere techaandelen als Alphabet (Google), Amazon en Microsoft. De voorbije jaren heeft dus een verschuiving plaatsgevonden inzake de zogenaamde flight to quality. Staken investeerders in onzekere tijden hun geld graag in staatsobligaties, dan brengen die vandaag zo goed als niets meer op. 

Analisten merken op dat de financiële markten een zeker kuddegedrag vertonen, waarbij iedereen op hetzelfde moment investeert in dezelfde aandelen. De Nasdaq bijvoorbeeld, die de grote winnaar van de Covid-19 crisis mag worden genoemd. De techbeurs noteert op historische records en heeft als eerste en voorlopig enige de coronacrisis volledig uitgewist.

Apple blijft ook onder techaandelen een outlier

Toch blijft Apple ook onder de techaandelen een outlier. Het is in tegenstelling tot Google en Facebook niet afhankelijk van de steeds meer verafschuwde algoritmes en reclame-inkomsten. In tegenstelling tot Amazon beschikt Apple over een opmerkelijke bruto winstmarge (38 procent). Ook heeft het bedrijf op tijd de transitie naar softwarediensten ingezet, om zo minder afhankelijk te worden van zijn hardwareproducten. In het eerste kwartaal haalde Apple al 25 procent van zijn zakencijfer uit voormelde diensten. Wat het bedrijf er niet van weerhoudt een zwaargewicht op het vlak van hardware te blijven. Met de iPhone (de smartphone waarop de grootste winstmarge zit), de Watch (het meest verkochte horloge ter wereld) en de Apple Airpods (de oortjes die door consumenten als ‘prioritaire bezittingen’ worden beschouwd) behoudt het een flinke voorsprong op de concurrentie.

Meer