Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 30 MEI

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Zijn Apple AirPods ‘prioritaire bezittingen’?

Logo Business AM
Tech

21/05/2020 | Dominique Dewitte | 4 min leestijd

Isopix

De bekende AirPods van Apple, dat zijn de draadloze oortjes die dienst doen als hoofdtelefoon, worden door hun eigenaars om de twee jaar vervangen of geüpgraded. Dat blijkt uit een studie van Wedbush Securities, waarover de Financial Times bericht. 

De oortjes gaan makkelijk verloren. Een Zuid-Koreaanse popster liet recent weten dat hij de voorbije jaren liefst 33 paar Apple AirPods was kwijtgespeeld.

Uit cijfers van de Metropolitan Transit Authority, die verantwoordelijk is voor de uitbating van het metronetwerk in New York, blijkt dat 2 procent van alle verloren voorwerpen die maandelijks in de metro worden teruggevonden Apple AirPods zijn of de doosjes waarin ze opnieuw worden opgeladen.

Een prioritaire bezitting

Maar slechts 1 procent van mensen die hun AirPods verliezen zouden ze niet vervangen. Volgens Dan Ives van Wedbush zien consumenten hun AirPods als ‘prioritaire bezittingen’. Het bedrijf heeft dan ook 60 procent van de markt voor draadloze oortjes in handen. De eerste concurrent, Jabra, heeft iets meer dan 10 procent.

Verder zijn er de lithium-ionbatterijen, die het na drie jaar begeven. De meeste mensen kiezen dan voor een recenter uitgebrachte versie dan voor het vervangen van de batterijen. Apple bracht exact drie jaar nadat de AirPods werden gelanceerd een nieuwe versie van AirPods op de markt. Dat was dus geen toeval.

Dat alles heeft de verkopen van AirPods de voorbije jaren flink de hoogte in gekatapulteerd. Werden ze bij hun lancering in 2016 nog met de nodige argwaan bekeken, dan zijn ze de voorbije jaren erg populair geworden.

Apple geeft geen exacte cijfers, maar de divisie ‘wearables’ of accessoires tot dewelke de AirPods behoren, zag de verkopen vorig kwartaal met 22 procent stijgen. Dat tegen slechts 1 procent voor de totale verkopen van het bedrijf.

Volgens het magazine Forbes verkocht Apple in 2019 voor meer dan 10 miljard dollar aan AirPods, op een totaal van 265 miljard dollar omzet. De omzet van de AirPods overtreft daarmee die van een bedrijf als Spotify bijvoorbeeld. De verkoop van AirPods zal naar verwachting dit jaar nog eens met een derde stijgen.

Ook zullen de vervangingsverkopen met de tijd zullen afnemen, omdat gebruikers er iets voorzichtiger mee omgaan. Wel zullen de nieuwe verkopen de vervangingsverkopen blijven overtreffen.

Goedkopere variant?

Volgens insiders brengt Apple nog deze maand ook een goedkopere variant op de markt. Het ontwerp zou gelijkaardig zijn aan dat van de AirPods Pro. In vergelijking met de eerste versie van de AirPods hadden die zogenaamde ear tips, waardoor ze steviger en beter in je oor zaten. Ze zouden wel niet beschikken over Noise Cancellation. De werknaam die het vaakst opduikt, is dan AirPods Pro Lite, al is die naam nog niet officieel.

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Meest bekeken

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO