Pepsico, het bedrijf achter onder meer Pepsi en Lay’s, opent zijn eigen webshop. Het is de eerste grote consumentengroep die de verkoop via winkels omzeilt.
In sneltempo zette Pepsico twee webwinkels op. Tussen het idee en de oplevering zaten 30 dagen. ‘We merken in deze tijden een enorme vraag naar onze snacks’, klinkt het in een persbericht. ‘Wij bieden mensen een manier om hun favoriete producten meteen aan huis geleverd te krijgen.’ Voorlopig bestaat de dienst wel alleen nog maar in de VS.
Op de website Pantryshop.com worden themabundels verkocht met namen als ‘Rise & Shine’, ‘Snacking’ en ‘Workout & Recovery’. De pakketten zijn samengesteld uit ontbijtgranen, snacks en frisdranken. Op Snacks.com biedt Pepsico een selectie van, u raadt het nooit, snacks aan van onder meer Lay’s en Doritos.
Herbronning
Pepsico is de eerste groothandelaar die de verkoop via de winkel overslaat. In het verleden heeft onder andere Nestlé daar al pogingen toe ondernomen in Duitsland, maar zonder veel succes. Ook Unilever verkoopt scheermesjes rechtstreeks aan de consument, maar met een abonnementsmodel. Pepsico is de eerste die een Amazon-achtige webshop opricht.
De beslissing van Pepsico maakt duidelijk dat de retailsector zich op heel korte tijd moet herbronnen. Door de coronacrisis zijn consumenten nog massaler dan vroeger overgeschakeld op e-commerce en hebben supermarkten en andere bakstenen winkels toch wat van hun pluimen verloren.
Nu de trend gezet is, zullen andere consumentengroepen snel volgen. Onder andere Gilette-producent Procter & Gamble praat al lang over een eigen webshop. Welke invloed dat zal hebben op supermarkten, valt nog af te wachten.
Lees ook: