De Duitse hoofdstad Berlijn zal eind oktober dit jaar eindelijk zijn nieuwe luchthaven in gebruik kunnen nemen. De laatste administratieve hinderpalen die de opening van het complex nog zouden kunnen tegenhouden, blijken immers uit de weg geruimd.
Als laatste gaven de Duitse Technischer Überwachungsverein en de stedenbouwkundige dienst van de regio Dahme-Spreewald hun toestemming om Flughafen Berlin-Brandenburg (BER) te openen.
Lijdensweg
Het dossier van de nieuwe luchthaven heeft een lange lijdensweg doorgemaakt, waarbij ook van mismanagement en zelfs corruptie gewag werd gemaakt. De luchthaven zal uiteindelijk negen jaar na de geplande opening in dienst kunnen worden genomen.
Na de val van de Berlijnse Muur beschikte de Duitse hoofdstad over drie luchthavens. Het beroemde Tempelhof is al langer uit dienst genomen. Ook de twee overblijvende luchthavens Tegel en Schönefeld bleken echter niet aan de vereisten van de toegenomen luchtvaart te kunnen blijven voldoen.
Daarom werd beslist om naast Schönefeld een compleet nieuwe luchthaven te bouwen. Veertien jaar geleden gingen de werken van start. Berlijn hoopte op vijf jaar tijd gloednieuwe luchthaven te hebben, maar door allerhande problemen liepen de werken gigantische vertragingen op.
Berlin-Brandenburg is voor vele Duitsers inmiddels een voorbeeld van een schandaaldossier. Om te beginnen moest het ontwerp van architect Meinhard von Gerkan voor de terminal tot twee keer toe worden hertekend om onder meer de shoppingruimte op de luchthaven uit te breiden.
Vervolgens ging een van de cruciale werfbedrijven failliet. Later kwamen problemen met sprinklers, vuurbestendige deuren en bekabeling aan de oppervlakte. Tevens moesten klachten over mogelijke corruptie worden bekeken. Uiteindelijk moest de aangekondigde openingsdatum zes keer worden uitgesteld.
Overcapaciteit?
Die problemen leidden ook tot grote meerkosten. Oorspronkelijk was gewag gemaakt van een budget van 2,83 miljard euro. Eind vorig jaar was de kost echter al opgelopen tot 7,3 miljard euro.
Flughafen Berlin-Brandenburg krijgt een capaciteit van 28 miljoen passagiers per jaar. Tegel en Schönefeld kwamen vorig jaar samen aan 35,5 miljoen passagiers. Er was dan ook al geopperd dat verdere uitbreidingen op Berlin-Brandenburg en Schönefeld noodzakelijk zouden zijn.
Na de instorting van het luchtvaartverkeer door de coronacrisis lijken echter ook die plannen te zullen moeten worden herzien. Tegel zou mogelijk zelfs vroeger dan gepland kunnen worden gesloten.