De resultaten van de Amerikaanse koffieketen Starbucks over het eerste kwartaal van dit jaar dragen duidelijke sporen van de coronacrisis. Het bedrijf verwacht bovendien dat het lopende kwartaal nog een sterkere achteruitgang zal tonen. Dat heeft Kevin Johnson, topman van Starbucks, gezegd. Tijdens het derde kwartaal wordt echter opnieuw op enig herstel gerekend.
Starbucks realiseerde tijdens het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet van 6 miljard dollar. Dezelfde periode vorig jaar had nog 6,3 miljard dollar inkomsten opgeleverd. De nettowinst viel van 663 miljoen dollar terug tot 328 miljoen dollar.
Gemiste inkomsten
‘Door de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus heeft Starbucks onder meer een groot deel van zijn winkels tijdelijk moeten sluiten,’ getuigt Kevin Johnson. ‘Maar ook de andere adressen toonden een duidelijke achteruitgang in de bezoekerstrafieken.’ Volgens de topman heeft de coronacrisis aan Starbucks tijdens de eerste drie maanden van dit jaar ongeveer 915 miljoen dollar inkomsten gekost.
Johnson merkt anderzijds op dat het bedrijf zijn activiteiten in China inmiddels opnieuw heeft heropgestart. Bestaande winkels zijn, met een aangepast programma, heropend en een aantal nieuwe vestigingen zijn aan het Chinese netwerk toegevoegd. De topman wijst er daarbij op de klantentrafieken in China van week tot week een toename laten optekenen.
‘De evoluties in China zullen voor de heropstart in andere markten – met inbegrip van de Verenigde Staten – model staan,’ betoogt Johnson. Tegen het einde van dit jaar verwacht het bedrijf een substantieel herstel. Vooral in China zou de situatie op dat ogenblik grotendeels genormaliseerd moeten zijn.
Curbside-pickup
In China zijn inmiddels nagenoeg alle vestigingen van Starbucks opnieuw geopend. Tegen begin juni hoopt het bedrijf ook in de Verenigde Staten opnieuw 90 procent van zijn winkels opnieuw operationeel te hebben.
Roz Brewer, operationeel directeur van Starbucks, kondigt aan dat de keten snel ook de mogelijkheid tot een curbside-pickup – waarbij klanten aan de deur van de vestigingen orders kunnen plaatsen zonder de winkels hoeven te betreden – hoopt te kunnen aanbieden.
Starbucks opende het voorbije kwartaal 255 nieuwe vestigingen. In totaal heeft de Amerikaanse keten wereldwijd inmiddels 32.050 vestigingen.