Vanaf 4 mei, wanneer de eerste fase van de versoepeling van de coronamaatregelen ingaat, zullen speurders mogelijk besmette personen traceren en verwittigen. Maar hoe werkt dat precies?
- Er komt een callcenter in elk gewest (Vlaanderen, Brussel, Wallonië) en ook de Duitstalige gemeenschap krijgt zo’n centrale. In die callcenters worden 2.000 speurders ingezet. De telefooncentrales zullen zich baseren op de meldingen van artsen.
- Van zodra een arts een COVID-19-besmetting vaststelt, zal het contact center de besmette persoon contacteren in zijn gewest om een lijst van contacten op te stellen van mensen met wie de persoon de afgelopen twee weken contact heeft gehad.
- Die contacten worden dan op hun beurt gecontacteerd via de telefoon. Zij moeten zich dan op hun beurt aanmelden bij hun arts als ze symptomen hebben, om ook getest te worden. Van een ‘corona-app’ om mogelijk besmette mensen via een berichtje te verwittigen is op dit moment geen sprake.
- De federale regering zal een gemeenschappelijk platform voor het beheer van de callcenters voorzien en een databank om het werk van de tracers op te volgen en te organiseren. Een interfederale commissie staat in voor het coördineren van de strategie, het aanbrengen van expertise en het rekruteren van medewerkers.