Het Duitse bedrijf Lilium, ontwikkelaar van een elektrische luchttaxi, heeft bij zijn investeerders een bijkomend bedrag van 240 miljoen dollar opgehaald. Met die extra middelen kan de onderneming naar eigen zeggen minstens minstens twaalf maanden doorgaan met de verdere uitbouw van zijn technologie.
In totaal heeft Lilium bij investeerders al een bedrag van 340 miljoen dollar opgehaald. ‘Het bedrijf zal nog meer fondsenwerving nodig hebben om tot de markt toegang te krijgen,’ erkent Oliver Walker-Jones, directeur communicatie bij Lilium.
Investeringen
Het bedrijf hoopt zijn elektrische taxi midden dit decennium op de markt te kunnen brengen. Het ontwerp biedt aan vier passagiers – plus in eerste instantie nog altijd een piloot – een opportuniteit om op een duurzame manier op één uur tijd een afstand van 300 kilometer af te leggen.
Lilium wil echter ook een eigen app lanceren en transportservices aanbieden. Dat biedt uitzicht op aanzienlijke inkomsten in de toekomst, maar vergt anderzijds ook grotere investeringen vooraf. Gedacht wordt aan extra budgetten tussen 100 miljoen dollar en 300 miljoen dollar.
‘De nieuwe kapitaalronde is een uitstekende prestatie, vooral rekening houdend met de moeilijke omgeving waarmee startende mobiliteit voor zijn financiering rekening moet houden,’ betoogt Asad Hussain, analist mobiliteit bij consulent Pitchbook.
‘Om een succesvolle service met luchttaxi’s te kunnen opzetten, moeten immers nog grote hindernissen worden overwonnen. Onder meer moeten de technologieën voor batterijen en autonome mobiliteit nog verder worden verfijnd. Daarnaast zijn ook nog grote investeringen in transportnetwerken en infrastructuur noodzakelijk. Tenslotte moeten ook de regelgevers en consumenten worden overtuigd.’
Thuiswerk
‘De financiering van Lilium toont echter dat strategische investeerders in de mogelijkheden van elektrische luchttaxi’s geloven,’ zegt Hussain anderzijds.
Analisten vermoeden dat alleen dit jaar in totaal meer dan 2 miljard dollar in startups voor vliegende elektrische mobiliteit zal worden geïnvesteerd. Anderen waarschuwen wel voor een periode van faillissementen en consolidaties.
Momenteel zijn in de sector meer dan tweehonderd initiatieven geteld. ‘Niet alle projecten zullen overleven,’ zegt Michael Blades, expert luchtvaart bij Frost & Sullivan. ‘De recente uitbraak van het coronavirus, die de luchtvaartsector over de hele wereld heeft geteisterd, kan dat proces versnellen. Alleen de sterkste partijen zullen overleven.’
Volgens Blades kan de pandemie mogelijk de hele marktstructuur veranderen. ‘Een groot deel van de luchttaxi’s zouden gebruikt worden voor verplaatsingen naar het werk,’ merkt hij op. ‘De uitbraak van het coronavirus heeft echter voor een grote verschuiving naar thuiswerk gezorgd. Daardoor zal er ook in de toekomst mogelijk minder noodzaak zijn aan dergelijke verplaatsingen.’