Welke bedrijven profiteren van de coronavirusepidemie?

Of covid-19 meer wordt dan ‘een serieuze griep’ zal de toekomst moeten uitwijzen. Feit is dat elk nadeel ook een voordeel heeft en er een reeks bedrijven is dat van de epidemie kan profiteren. Beleggers kijken daarbij vooral naar producten en diensten die mensen nodig zullen hebben wanneer de crisis verder uitbreidt.

Slechts 7 van de 500 op de beurs van Wall Street genoteerde bedrijven konden vorige week met winst afsluiten. Een daarvan was Clorox, een producent van ontsmettingsmiddelen. Ook de farmabedrijven Gilead Sciences en Regeneron – die beide aan mogelijke vaccins werken – profiteerden van de coronavirusepidemie. Hou ook Moderna in het oog. Die Amerikaanse biotechstart-up had in de race naar een vaccin maar 42 dagen nodig had om van concept naar testfase te gaan.

De huidige stormloop op beschermende mondmaskers biedt dan weer kansen voor bedrijven als 3M. Een onderneming die we best kennen als de producent van de Post-it’s. Op één van de grootste sites van de groep in de Amerikaanse staat South Dakota, worden volop overuren geklopt om de productie op te voeren.

Thuiswerken begint aan een tweede leven

Bedrijven die gericht zijn op thuiswerken en mensen toelaten met elkaar te communiceren wanneer de bewegingsvrijheid wordt beperkt, doen het ook goed. Denk aan software voor teleconferenties (Zoom) of het delen van documenten (Dropbox). In tegenstelling tot de jaren ’90 van vorige eeuw – toen de hoge verwachtingen van thuiswerken niet werden ingelost – zijn de telecomnetwerken vandaag veel beter ontwikkeld. Thuiswerken begint zo mogelijk aan een tweede leven. Dat zal enkel positieve resultaten genereren voor het fileleed, openbaar vervoer en de CO2-uitstoot.

Netflix en Spotify

Streaminggigant Netflix en zijn Chinese equivalent iQiyi moesten enkele procenten prijsgeven, maar deden veel beter dan de markt. Beleggers verwachten dat mensen steeds meer tijd thuis en voor hun tv gaan doorbrengen indien de epidemie zich verder uitbreidt. Hetzelfde geldt voor bedrijven die online muziek (Spotify) en videogames (Activision Blizzard) aanbieden, of aan huis leveren (Amazon). Delhaize maakt in de Franstalige krant La Dernière Heure gewag van een toename van 70% in het aantal thuisbezorgingen.

Ook het ondertussen befaamde Peloton, dat mensen een verplaatsing naar de fitnessruimte bespaart, kon de uitverkoop op de wereldbeurzen ontlopen. Het aandeel noteerde op het einde van de week 11% hoger dan bij het begin ervan.

Dan zijn er nog de producenten van handgels en onstmettingsdoekjes. Deze producten gaan vlot over de toonbank, als ze nog in voorraad zijn tenminste. Producenten hebben de capaciteit ondertussen opgevoerd.

Voedingsbedrijven die profiteren van het hamsteren, waaronder Kellogg’s – de maker van de wereldvermaarde corn flakes – zullen straks ook in de smaak van beleggers vallen, voorspellen analisten.

Reissector is grootste verliezer

Aan de andere kant van het spectrum vindt men voornamelijk bedrijven die actief zijn in de reissector. De Britse luchtvaartmaatschappij Flybe heeft uitstel van betaling aangevraagd en staakt donderdag alle activiteiten. De coronacrisis is de druppel te veel. Naast hotels en luchtvaartmaatschappijen incasseerden vooral de uitbaters van cruiseschepen grote verliezen. Royal Caribbean Cruises verloor op 10 dagen niet minder dan een kwart van zijn beurswaarde.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.