Key takeaways
- Japan probeert zijn burgers aan te moedigen om in obligaties te beleggen.
- Het verkoop van Japanse staatsobligaties steeg in 2025 tot het hoogste niveau in 16 jaar.
- Het herontwerpen van JGB-producten en het verbreden van de doelmarkt zou het obligatiebezit van huishoudens kunnen vergroten.
Japan rekent op de aanzienlijke spaartegoeden van huishoudens, geschat op 7 biljoen dollar (5,9 biljoen euro) om de vraag naar obligaties te ondersteunen. Dat zegt Reuters. De maatregel is bedoeld om de leegte op te vullen die is ontstaan door de verminderde aankopen van de centrale bank en om te profiteren van de recente stijging van de detailhandelsverkopen.
De pogingen van de overheid om Japanse huishoudens in obligaties te lokken zijn niets nieuws. In het verleden heeft ze strategieën gebruikt zoals het creëren van mascottes en het aanbieden van prikkels zoals gouden munten. Deze tactieken zijn echter niet altijd succesvol geweest. Dit jaar zijn hogere rendementen veel effectiever gebleken om beleggers aan te trekken. De particuliere verkoop van Japanse staatsobligaties (JGB’s) steeg in 2025 met 30,5 procent en bereikte daarmee het hoogste niveau in 16 jaar.
Nieuwe bronnen vinden
Nu het ministerie van Financiën wordt aangespoord om particuliere beleggers meer te betrekken, is het verbreden van de beleggersbasis voor JGB’s cruciaal geworden voor de stabiliteit van de markt. Dit is des te belangrijker omdat het reflatoire beleid van premier Sanae Takaichi zorgen baart over de stijging van staatsobligaties.
De recente stijging van het rendement op Japanse 10-jaars obligaties, die voor het eerst in meer dan twintig jaar boven de 2 procent uitkwam, duidt de noodzaak om nieuwe bronnen van vraag te vinden. Nu de Bank of Japan haar obligatieaankopen vermindert en commerciële banken hun koopkracht beperkt zien door kapitaalregels, worden huishoudens gezien als een belangrijke oplossing.
Te lage rendementen
In het verleden hebben particuliere JGB’s moeite gehad om beleggers aan te trekken vanwege hun lagere rendementen dan die welke aan banken worden aangeboden. Minder dan 2 procent van de JGB’s in omloop zijn in handen van Japanse huishoudens, met een groot deel van hun financiële activa in contanten of deposito’s met een laag rendement.
Om individueel eigendom aan te moedigen, stellen deskundigen voor om JGB-producten te herontwerpen. Beleggingsfondsen kunnen nu obligaties met een langere looptijd, zoals 30-jarige obligaties, aanbieden, omdat de gestegen rendementen deze aantrekkelijker hebben gemaakt.
Stijging mogelijk
De recente lancering van beleggingsfondsen door vermogensbeheerders zoals Daiwa en Amova, gericht op binnenlandse particuliere beleggers, weerspiegelt deze trend. Deze fondsen willen aantrekkelijke rendementen aanbieden zonder het valutarisico dat gepaard gaat met buitenlandse investeringen.
Sommige academici schatten dat het bezit van JGB’s door huishoudens zou kunnen stijgen tot 5-6 procent als gevolg van productinnovatie. Dit grotere bezit zou het verantwoordelijkheidsgevoel van burgers voor het fiscale beleid van de overheid kunnen vergroten.
Zich laten inspireren door andere landen
In reactie op voorstellen van beleggers overweegt het ministerie van Financiën om de doelmarkt voor de verkoop van JGB’s aan particulieren uit te breiden met bedrijven zonder winstoogmerk en niet-beursgenoteerde bedrijven. Het vraagt ook naar meningen over andere maatregelen om de retailvraag te stimuleren.
Deskundigen stellen voor om zich te laten inspireren door het voorbeeld van Italië, dat erin geslaagd is om de verkoop van particuliere obligaties te stimuleren door middel van prikkels zoals hogere coupons voor langlopende effecten. De uitvoering van dergelijke maatregelen zou echter een zorgvuldige afweging van de daarmee gepaard gaande afwegingen vereisen, zoals de mogelijke gevolgen voor de overheidsfinanciën. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

