Europees Parlement wil minimumleeftijd van 16 jaar voor sociale media


Key takeaways

  • Het Europees Parlement pleit voor een leeftijdsgrens van 16 jaar voor sociale mediaplatforms om kinderen te beschermen tegen schadelijke inhoud.
  • Voor kinderen van 13 tot 15 jaar zou ouderlijke toestemming vereist zijn, wat het belang van ouderlijke betrokkenheid bij online veiligheid aantoont.
  • Daarnaast roept het Parlement op tot regulering van persuasieve technologieën en opkomende AI-risico’s, zoals gerichte reclame en deepfakes.

Het Europees Parlement roept op tot strengere online bescherming van kinderen. In een recente stemming steunden de leden met een overweldigende meerderheid een voorstel om de minimumleeftijd voor toegang tot sociale mediaplatforms in de hele Europese Unie vast te stellen op 16 jaar.

Die maatregel is bedoeld om de blootstelling van kinderen aan potentieel schadelijke inhoud en praktijken te beperken.

Ouderlijke betrokkenheid

Het Parlement erkent dat ouderlijke betrokkenheid cruciaal is en stelt voor dat kinderen tussen 13 en 16 jaar alleen toegang krijgen tot de platforms met toestemming van hun ouders. Daarnaast benadrukten de leden de noodzaak van consequenties voor platforms die de EU-regelgeving niet naleven, waarbij een verbod als mogelijke maatregel wordt voorgesteld.

Risico’s AI

Daarnaast sprak het Parlement zijn bezorgdheid uit over de manipulatietechnieken die sociale mediaplatforms vaak toepassen. De leden riepen op tot maatregelen tegen gerichte reclame en beïnvloedingsmarketing, omdat deze kwetsbare minderjarigen kunnen exploiteren.

Tevens signaleerden ze dat de ethische en juridische uitdagingen van opkomende technologieën, zoals generatieve artificiële intelligentie (AI), met name deepfakes en chatbots, die ernstige risico’s voor jonge gebruikers met zich meebrengen, dringend moeten worden aangepakt. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.