AkzoNobel en Axalta fuseren in megadeal en vormen nieuwe gigant in verfindustrie


Key takeaways

  • AkzoNobel en Axalta Coating Systems fuseren om een toonaangevende speler in de verfindustrie te creëren.
  • De fusie moet 600 miljoen dollar (517 miljoen euro) aan jaarlijkse kostenbesparingen opleveren.
  • Door zich te richten op resistente coatings wil de nieuwe onderneming de moeilijke marktomstandigheden, gekenmerkt door stijgende kosten en tarieven, te boven komen.

Twee toonaangevende verffabrikanten, AkzoNobel en Axalta Coating Systems, bundelen hun krachten in een fusie ter waarde van 25 miljard dollar (21,5 miljard euro). De deal is bedoeld om een toonaangevende speler in de verfindustrie te creëren door de sterke punten van beide bedrijven te benutten.

Details van de samenwerking

De gecombineerde entiteit zal worden geleid door Greg Poux-Guillaume, CEO van AkzoNobel, en zal naar verwachting tussen eind 2026 en begin 2027 worden gesloten. De onderneming krijgt een notering aan de beurzen van Amsterdam en New York en het hoofdkantoor wordt in beide steden gevestigd.

Een van de belangrijkste drijfveren achter de fusie is het streven naar verbeterde winstgevendheid door middel van kostenbesparende strategieën. Het nieuwe bedrijf is van plan om 600 miljoen dollar per jaar te besparen. Daarnaast streeft het naar een productportfolio met hogere winstmarges dan de concurrenten.

Strategische reactie op marktomstandigheden

Deze strategische stap komt tegen de achtergrond van een uitdagende markt met stijgende kosten en tarieven. Door zich te richten op coatings, die bekend staan om hun veerkracht tijdens economische recessies, probeert de nieuwe entiteit haar financiële positie te versterken en een concurrentievoordeel op de markt te behalen. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.