Key takeaways
- Elon Musk zou meer dan 50 miljard dollar (42,5 miljard euro) kunnen verdienen aan zijn Tesla-compensatieplan door relatief eenvoudige doelen te halen.
- Onduidelijke doelen voor robotaxi’s en robots roepen vragen op over manipulatie en Musks verantwoordelijkheid voor werkelijke innovatie.
- Hoewel Tesla mogelijk de vereiste waardering bereikt, steunt het pakket sterk op nog niet-bestaande producten, wat kan duiden op een kloof tussen beloften en resultaten.
De raad van bestuur van Tesla presenteerde Elon Musk in september een revolutionair beloningsplan voor leidinggevenden en gaf investeerders de garantie dat hij ambitieuze doelen moest halen, vergelijkbaar met “Mars-mijlpalen”, om over een periode van tien jaar mogelijk 878 miljard dollar (746 miljard euro) aan Tesla-aandelen te verdienen. Het plan legt de nadruk op een fundamentele transformatie van Tesla, via vooruitgang in robotica, autonoom rijden, aandelenwaarde en winst.
Mogelijke winsten zonder grote prestaties
Uit een analyse van Reuters, gecombineerd met inzichten van meer dan een dozijn experts op het gebied van bestuurdersbeloningen, bedrijfswaardering, robotica en autotrends, waaronder autonoom rijden, blijkt echter dat Musk potentieel tientallen miljarden dollars zou kunnen verdienen zonder de meeste van zijn verklaarde doelen te bereiken.
De analyse suggereert dat Musk meer dan 50 miljard dollar (42,5 miljard euro) zou kunnen verdienen door slechts een paar van de eenvoudigere doelen te bereiken die door het bestuur zijn gesteld, die niet noodzakelijkerwijs een revolutie in de producten of het bedrijfsmodel van Tesla teweeg zouden brengen. Zelfs het behalen van twee van de eenvoudigste doelen, in combinatie met een bescheiden groei van de aandelen, zou Musk meer dan 26 miljard dollar (22,1 miljard euro) opleveren, wat meer zou zijn dan de verdiensten van de acht bestbetaalde CEO’s, waaronder Mark Zuckerberg van Meta Platforms en Tim Cook van Apple.
Realistische verkoopdoelstellingen voor voertuigen
De verkoopdoelstellingen van Musk worden door auto-experts als uitzonderlijk haalbaar beschouwd. De verkoop van gemiddeld 1,2 miljoen auto’s per jaar in de komende tien jaar zou hem 8,2 miljard dollar (7miljard euro) aan aandelen opleveren als de marktwaarde van Tesla zou groeien van de huidige 1,4 biljoen dollar (1,2 biljoen euro) naar 2 biljoen dollar (1,7 biljoen euro) in 2035, een groeipercentage dat onder de marktgemiddelden op lange termijn ligt. Dit doel was aanzienlijk lager dan het aantal voertuigen dat Tesla in 2024 heeft verkocht.
Daarnaast zijn drie productontwikkelingsdoelen geformuleerd in dubbelzinnige taal die zou kunnen resulteren in aanzienlijke uitbetalingen voor Musk zonder dat dit leidt tot betekenisvolle winststijgingen, volgens experts op het gebied van robotica en autonoom rijden die de doelen voor Reuters hebben bekeken.
Musk ziet beloningsplan niet als compensatie
Terwijl het bestuur van Tesla volhoudt dat het voorgestelde beloningspakket in feite waardeloos is, tenzij de aandeelhouders de waarde van het bedrijf bijna zien verdubbelen en er een operationele mijlpaal wordt bereikt, heeft Musk het zelf niet als “compensatie” gezien, maar eerder als een manier om ervoor te zorgen dat hij genoeg invloed op Tesla heeft om de veiligheid te garanderen als er miljoenen robots worden gebouwd.
De compensatiestructuur biedt Musk 1 procent Tesla-aandelen voor elk bereikt doel, naast waarderingsmijlpalen variërend van 2 biljoen dollar (1,7 biljoen euro) tot 8,5 biljoen dollar (7,2 biljoen euro). Een van de doelen vereist 10 miljoen abonnementen op Tesla’s Full Self-Driving (FSD) software, die nog niet de mogelijkheid heeft om volledig autonoom te rijden. De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration kondigde onlangs een onderzoek aan naar Tesla’s met FSD-software na talrijke meldingen van verkeersovertredingen en ongevallen. Het is opmerkelijk dat Musk in zijn prestatiedoelstelling niet stelt dat FSD volledig autonoom moet worden, maar dat het uitgerust moet worden met een “geavanceerd rijsysteem”, een term die niet gestandaardiseerd is in de industrie.
Doelstelling om robottaxi’s in te zetten
Een ander doel is om één miljoen robottaxi’s commercieel in te zetten zonder menselijke bestuurder. Hoewel dit mogelijk restrictiever is, suggereren sommige experts dat men het ook kan interpreteren als het toestaan van menselijke bediening op afstand of toezicht op de passagiersstoel, methoden die Tesla momenteel gebruikt in het kleinschalige proefprogramma met robottaxi’s in Austin, Texas.
De arbeidsovereenkomst stelt ook een doel van één miljoen robots, waarschijnlijk verwijzend naar de Optimus-humanoid die Musk al lange tijd belooft. Het gebrek aan specificiteit rond de term “humanoïde” laat echter ruimte voor een brede interpretatie, die mogelijk elke robot met mobiliteit en artificiële intelligentie omvat. Deze dubbelzinnigheid baart zorgen onder experts in de robotica-industrie, die verwachten dat het om een échte humanoïde robot moet gaan.
Productdoelen losgekoppeld van technologische doorbraak
Als Musk binnen tien jaar twee productdoelen zou bereiken, gekoppeld aan een waardering van 2,5 biljoen dollar (2,1 biljoen euro), zou hij 26,4 miljard dollar (22,4 miljard euro) aan aandelen krijgen. Als hij drie doelen zou bereiken met een waardering van 3 biljoen dollar (2,6 biljoen euro), zou hij 54,6 miljard dollar (46,4 miljard euro) verdienen. Het is opmerkelijk dat deze cijfers bereikt kunnen worden zonder volledig autonome Teslas te leveren, het paradepaardje dat Musk al jaren belooft.
Sommige beleggers erkennen de flexibele formulering van de prestatieovereenkomst en geloven dat men Musk uiteindelijk verantwoordelijk zal houden voor het leveren van transformatieve producten, maar mogelijke manipulatie veroorzaakt nog steeds bezorgdheid.
De beslissing van de raad van bestuur van Tesla om zijn toekomst expliciet aan Musk te verbinden, brengt aanzienlijke risico’s met zich mee en geeft hem een virtueel “monopolie” op de topfunctie, volgens deskundigen op het gebied van corporate governance.
Miljarden mogelijk zonder sterke winstcijfers
Terwijl de makkelijkste rendementsdoelen haalbaar zijn, is het onwaarschijnlijk dat de moeilijkste rendementsdoelen gehaald zullen worden. De structuur maakt enorme uitbetalingen mogelijk, zelfs zonder winstdoelen te halen, aangezien elk doel dat gekoppeld is aan een stijging van de marktwaarde resulteert in dezelfde 1 procent uitbetaling van aandelen. Dit suggereert dat Musk aanzienlijke beloningen zou kunnen krijgen door relatief eenvoudige doelen te halen, zoals de verkoop van voertuigen en DFS-abonnementen, zonder een significante winstgroei te realiseren.
De waarderingsdoelen van het bestuur zijn mogelijk haalbaarder dan de winstgevendheidsdoelen. De marktwaarde van Tesla zou 2 biljoen dollar (1,7 biljoen euro) kunnen bereiken met een bescheiden jaarlijkse groei, ver onder de historische marktgemiddelden. Deskundigen schatten dat de waarde van Tesla over een periode van tien jaar gemakkelijk meer dan 3 biljoen dollar (2,6 biljoen euro) kan bedragen bij gemiddelde marktprestaties. Zij waarschuwen echter dat de huidige waardering van Tesla sterk afhankelijk is van “toekomstige producten die vandaag nog niet bestaan”.
Uiteindelijk is de vraag: is de beloning van Musk het waard? Aandeelhouders denken misschien van wel, omdat ze vertrouwen hebben in het vermogen van Musk om baanbrekende technologische vooruitgang te leveren, maar er blijven zorgen bestaan over transparantie en verantwoording. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

