Key Takeaways
- Maersk heeft zijn winstverwachting voor het hele jaar aanzienlijk verhoogd naar 8 miljard dollar (6,9 miljard euro) tot 9,5 miljard dollar (8,2 miljard euro).
- De scheepvaartgigant versloeg de prognoses van analisten voor de winst in het tweede kwartaal met een stijging van de EBITDA van 7 procent ten opzichte van vorig jaar tot 2,3 miljard dollar (2 miljard euro).
- Vincent Clerc, CEO van Maersk, schreef de sterke prestaties toe aan de verbeterde operationele efficiëntie en de succesvolle implementatie van de Gemini-samenwerking.
De Deense rederij A.P. Moller-Maersk heeft haar winstverwachting voor het hele jaar aanzienlijk verhoogd. Dat maakt het bedrijf zelf bekend. De nieuwe marge ligt tussen 8 miljard dollar (6,9 miljard euro) en 9,5 miljard dollar (8,2 miljard euro), vergeleken met de vorige schatting van 6 miljard dollar (5,1 miljard euro) tot 9 miljard dollar (7,7 miljard euro). Deze positieve bijstelling komt ondanks geopolitieke onzekerheden en aanhoudende verstoringen in de Rode Zee. De sterke prestaties van Maersk weerspiegelen de aanhoudende veerkracht van de vraag naar containervervoer.
Verwachtingen overtroffen
Het bedrijf, dat vaak wordt gezien als een graadmeter voor wereldwijde bedrijfsactiviteiten, rapporteerde een 7 procent stijging ten opzichte van vorig jaar van de winst voor rente, belasting, afschrijving en amortisatie (EBITDA) in het tweede kwartaal tot 2,3 miljard dollar (2 miljard euro). Dit cijfer overtrof de verwachtingen van analisten van 1,98 miljard dollar (1,7 miljard euro). De omzet steeg ook met 3 procent tot 13,1 miljard dollar (11,2 miljard euro).
Vincent Clerc, CEO van Maersk, schreef het succes van het bedrijf toe aan de verbeteringen in operationele efficiëntie en de succesvolle implementatie van de Gemini-samenwerking. Hij benadrukte het nieuwe Oost-West netwerk, dat de betrouwbaarheid aanzienlijk heeft verbeterd en de norm voor de sector heeft gesteld. Clerc benadrukte de inzet van Maersk om haar klanten te helpen robuustere en beter aanpasbare toeleveringsketens op te bouwen om niet alleen bestand te zijn tegen verstoringen, maar ook te profiteren van groeikansen.
Verstoringen
Hoewel Maersk nu verwacht dat de wereldwijde containervolumes in 2025 met 2 tot 4 procent zullen groeien, vergeleken met een eerdere prognose van -1 tot 4 procent, waarschuwt het bedrijf dat de vraag in de tweede helft van het jaar zou kunnen vertragen.
Ondanks eerdere terugvallen in de handel tussen de VS en China en voortdurende verstoringen in de scheepvaart door de Rode Zee, bleef de wereldwijde goederenstroom sterk. Er wordt verwacht dat deze verstoringen tot het einde van het jaar zullen aanhouden, wat zal leiden tot langere vaartijden en vrachttarieven als gevolg van omleidingen rond Afrika. (fc)

